مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

راهنمای سوزاندن سیم کارت همراه اول

مخابرات ما-مسدود کردن سیم کارت همراه اول یا به اصطلاح عامیانه سوزاندن سیم کارت همراه اول دارای دلایل متعددی است. به عنوان مثال زمانی که سیم کارت خود را گم می‌کنید، سوزاندن سیم کارت همراه اول خصوصا سیم کارت ۰۹۱۲ همراه اول یکی از اولین اقدامات مالک سیم کارت است.

مخابرات ما-مسدود کردن سیم کارت همراه اول یا به اصطلاح عامیانه سوزاندن سیم کارت همراه اول دارای دلایل متعددی است. به عنوان مثال زمانی که سیم کارت خود را گم می‌کنید، سوزاندن سیم کارت همراه اول خصوصا سیم کارت ۰۹۱۲ همراه اول یکی از اولین اقدامات مالک سیم کارت است. زیرا در صورت سوء‌استفاده کردن از سیم کارت همراه اولی که گم شده است، در واقع صاحب آن مسئول تمامی عواقب آن است و در صورتی که جرمی با آن خط انجام شود به عنوان گناهکار شناخته می‌شود.

در برخی از کلاه‌برداری‌های صورت گرفته مشخص شده است که برخی از افراد سودجو به نام افراد دیگر سیم کارت همراه اول ثبت نام و از آن در جهت اهداف خود سوء‌استفاده می‌کنند. ممکن است بدون اینکه خودتان خط همراه اول خریده و به نام زده باشید، سیم کارتی به نام شده ثبت شده باشد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امکانی را فراهم آورده است که بتوانید به صورت اینترنتی و تلفنی تعداد سیم کارت‌های به نام خود اعم از سیم کارت همراه اول، سیم کارت ایرانسل، سیم کارت رایتل و سایر اپراتورها را بررسی کنید. برای اینکه خطوط به نام خود را بررسی کنید می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

کد ملی خود را به شماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ و یا شماره ۳۰۰۰۱۵۰ ارسال نمایید.

در این صورت پیامکی مبنی بر تعداد سیم کارت‌های به نام شده آن کد ملی به تفکیک هر اپراتور برای شما ارسال خواهد شد. زمان ارسال پیامک کوتاه است و اگر پس از ارسال کد ملی خود به شماره‌های گفته شده پیامکی دریافت نکردید می توانید از روش دیگری بررسی نمایید.

روش دوم استفاده از سامانه اینترنتی mobilecount.cra.ir است که می‌توانید از طریق آن آمار سیم کارت‌های به نام خود را بدست آورید.

در نظر داشته باشید که از طریق این ۲ روش صرفا می‌توانید تعداد سیم کارت‌های به نام به همراه نام هر اپراتور را بدست آورید و برای دانستن شماره هریک از آنها باید به یکی از نمایندگی‌های مجاز آن اپراتور مراجعه کنید.

آیا سوزاندن سیم کارت فقط در مواقع مفقودی سیم کارت صورت می‌گیرد؟
پاسخ این سوال خیر است زیرا در صورتی که قصد خرید سیم کارت همراه اول را داشته باشید و مدارک هویتی شما ناقص باشد، اپراتور سیم کارت را سوزانده و از دسترس بودن در شبکه ممانعت به عمل می‌آورد. این قانون برای دیگر اپراتورها نیز صدق می‌کند. از جمله دلایل دیگر می‌توان به اشتباه وارد کردن پین کد و یا رمز پین به صورت متوالی نام برد. همچنین بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها می‌توانند در صورت استفاده نشدن سیم کارت به مدت مشخص آن را تعلیق و سپس سلب امتیاز کنند. در این صورت مالکیت سیم کارت از شما خارج و در صورت تائید دوباره به چرخه فروش بازگردانده می‌شود.

آموزش سوزاندن سیم کارت همراه اول
همراه اول، اولین اپراتور کشور است و برای سوازندن سیم کارت‌هایش روش‌های مختلفی را در اختیار مشترکین خود قرار داده است. زمانی که قصد خرید سیم کارت همراه اول را دارید و بعد از مدتی تصمیم به سوزاندن آن گرفته‌اید می‌توانید با خواندن ادامه مطلب از راهکارهای ارائه شده استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید این امر هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا در صورتی که می‌توانید غیرحضوری به سوزاندن سیم کارت همراه اول خود اقدام کنید و از رفت‌و‌آمد غیرضروری خودداری کنید این کار را انجام دهید.

  • روش اول سوزاندن سیم کارت همراه اول به صورت حضوری
  • برای سوزاندن یا مسدود کردن خط همراه اول دائمی و یا اعتباری می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.
  • به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.
  • به نمایندگی‌های مجاز همراه ول مراجعه کنید.
  • به امور مشترکین استان خود بروید.
  • با استفاده از مراکز تلفن ثابت که دارای خدمات مربوط به همراه اول هستند، خط همراه اول خود را مسدود کنید.

مسدود کردن سیم کارت همراه اول نیازمند حضور مالک خط و یا نماینده قانونی وی است زیرا مالک اصلی سیم کارت همرا ه اول و یا وکیل وی باید فرم درخواست مسدودی سیم کارت را حضورا امضا و تحویل دهد تا فرآیند سوزاندن سیم کارت به صورت قانونی طی شود. همچنین باید مدارک نیز ارائه شود. این مدارک شامل اصل و تصویر کارت ملی می‌باشد و در صورتی که وکیل بخواهد سیم کارت را مسدود کند باید اصل وکالتنامه که باید دارای اعتبار باشد به همراه تصویر آن را ارائه دهد.

در صورت مسدود کردن سیم کارت دائمی همراه اول باید اصل قبض پرداختی آخرین دوره قبل از مسدود کردن را نیز ارائه دهید.

اگر شما دارای سیم کارت همراه اول اعتباری هستید و می‌خواهید آن را مسدود کنید، پس از مسدودی آن شماره برای همیشه مسدود و از دسترس خارج خواهد شد و دیگر قابل استفاده نخواهد بود اما اگر قصد مسدود کردن سیم کارت دائمی همراه اول را دارید، ابتدا خط به مدت ۲۰ روز مسدود خواهد شد و شما می‌توانید سیم کارت جدید خود را در این مدت دریافت کنید. هزینه سوزاندن سیم کارت دائمی همراه اول و صدود مجدد سیم کارت از حساب پرداختی شما کسر خواهد شد.

اپراتور همراه اول برخی از خدمات خود را نیز به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد. در ایام کرونا که رفت‌و‌آمد غیرضروری کمک شایانی به کاهش میزان مرگ و میر آن می‌کند، این امکان بسیار سودمند خواهد بود و اگر قصد سوزاندن سیم کارت همراه اول خود را دارید بهتر است از خدمات غیرحضوری آن استفاده کنید. روش‌های غیرحضوری مسدود کردن سیم کارت همراه اول عبارت است از:

  • تماس تلفنی
  • سامانه اینترنتی
  • اپلیکیشن همراه من

برای مسدود کردن سیم کارت همراه اول خود از طریق تماس تلفنی باید با شماره گویا همراه اول به شماره ۴۴۴ تماس بگیرید. پس از برقراری تماس و انتخاب درخواست مسدود کردن خط همراه اول شما باید پین کد ۲ را وارد کنید تا بتوانید عملیات سوزاندن را با موفقیت انجام دهید. یکی دیگر از راهکارهای موجود برای غیرفعال‌سازی سیم کارت همراه اول علاوه بر تماس تلفنی استفاده از کد دستوری  #۲*۱۳۱* می‌باشد.

مسدود کردن سیم کارت همراه اول از طریق سامانه اینترنتی به واسطه سایت اصلی همراه اول امکان پذیر خواهد بود. برای این امر ابتدا باید روی آیکن همراه اول در سمت چپ نوار بالایی سایت کلیک کنید و وارد سامانه خدمات آنلاین شوید. در نظر داشته باشید که ابتدا باید در سایت همراه اول ثبت نام و سپس وارد آن شوید.

علاوه بر مسدود کردن سیم کارت به صورت غیرحضوری شما با وارد شدن در سایت می‌توانید از دیگر خدمات غیرحضوری همراه اول در سامانه خود نیز استفاده کنید.

اگر اپلیکیشن همراه من را در گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌توانید از طریق آن هم اقدام به سوزاندن سیم کارت همراه اول خود کنید. برای این منظور گزینه “خدمات من” را انتخاب و پس از وررود به آن در بین لیست خدمات ارائه شده گزینه قطع و وصل خط را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه و وارد کردن رمز دوم سیم کارت خود می‌توانید درخواست سوزاندن سیم کارت خود را به صورت غیرحضوری ثبت کنید. هزینه سوزاندن سیم کارت همراه اول از طریق اپلیکیشن همراه من بر عهده مشترک خواهد بود.

1286060cookie-checkراهنمای سوزاندن سیم کارت همراه اول

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. رضا از مشهد می گوید

    باسلام وتشکر از انتشار مطالب مفید و خوب شما
    سپاسگزارم

نظرات بسته شده است.