مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مطلب شما – ایجاد درآمد پایدار از املاک مازاد مخابرات

مخابرات ما- مطلبی که می خوانید به قلم یکی از کاربران پایگاه خبری مخابرات ما نوشته شده است.مانند همیشه باید بگوییم مخابرات ما محل بیان نظرات و ایده های شماست.لذا لزوما نوشته منتشر شده نظر این خبرگزاری نبوده و صرفا بیانگر نظرات نویسنده آن است.

 

مطلب شما – نویسنده (ناظر)

 

ایجاد درآمد پایدار از املاک مخابرات

 

هر سال تعدادی از املاک مخابرات به اسم املاک مازاد فروخته می شود. انگیزه اصلی فروش ، تامین کسری نقدینگی شرکت است و درآمد حاصل از فروش این اموال صرف هزینه های جاری مثل پرداخت حقوق می شود .

اینکه مخابرات هر سال تعدادی از  املاک را می فروشد یعنی  هنوز هم املاک مازاد دارد. آمار کارکنان مخابرات و شکل کاری آن تغییر زیادی نکرده است پس این املاک در طی این سالها مازاد بوده و از آن استفاده ای نشده است.

در حال حاضر نیز املاک مازادی داریم که در سال های آینده به فروش می رسد، پس آیا امکان بهره برداری از آنها و درآمدزایی از آن وجود ندارد؟

چرا مدیران فکری به حال این املاک نمی کنند؟

چرا املاک تبدیل به احسن نمی شوند تا درآمدی پایدار ایجاد کنند؟

قطعا شما دیده اید که نیروهای مسلح قسمتی از پادگان ها و زمین های بزرگی را که در اختیار دارند تبدیل به کارواش و تعمیرگاه و پارکینگ کرده اند. آنها اموال خود را نمی فروشند اما از ظرفیت خالی آن استفاده می کنند.

البته مخابرات سازوکار و توانایی بهره برداری از تک تک اموال را ندارد چون مخابرات شرکت عمرانی نیست. سازنده هم نیست. دلال املاک هم نیست. اما قطعا راه حلی وجود دارد.

 

راه حل پیشنهادی من مشارکت است.

الان بسیاری از املاک به صورت مشارکتی ساخته می شوند. شما یک زمین یا خانه گلنگی دارید. اما پول و مهارت ساخت خانه را ندارید. با یک سازنده قرارداد می بندید تا یک ساختمان مسکونی بسازد بدون اینکه شما هزینه کنید.

در نتیجه این ساخت و ساز، تعدادی از واحدهای مسکونی مال شماست و تعدادی مال سازنده. هر قدر زودتر هم اینکار را بکنید به نفع شماست چرا که اولا صاحب واحد مسکونی جدید و شیک می شوید. دوم اینکه  می توانید بقیه واحدهایتان را اجاره دهید و درآمد پایدار داشته باشید. سوم اینکه هر روز گران تر می شوند و ارزش ملک شما بالاتر می رود.

 

تعاونی های کارکنان را فعال کنید

مخابرات می تواند قرارداد مشارکت را با تعاونی های کارکنان عقد نماید. یعنی این فرصت برای کارکنان فراهم شود که دارایی های کوچک خود را در قالب تعاونی سرمایه گذاری کنند و مخابرات هم طرف دیگر این سرمایه گذاری باشد. همچنین مخابرات می تواند در قالب همین تعاونی ها برخی دیون خود به کارکنان را پرداخت نماید. یعنی به جای اینکه اموال را مستقیم بفروشد قسمتی از مالکیت همین اموال را در قالب آورده کارکنان به تعاونی واگذار نماید. به طور مثال به جای پاداش بازنشستگی، قسمتی از یک زمین را به عنوان آورده کارمند به تعاونی منتقل کند.

تعاونی ها لزومی ندارد مسکونی باشند بلکه می توانند کسب و کاری راه اندازی مانندمجتمع تجاری، ساختمان اداری، پارکینگ، کارواش، گاراژ، رستوران، هتل، مهمانخانه و … راه اندازی کنند و مخابرات هم در درآمد آن شریک باشد

 

فایده سرمایه گذاری مشارکتی چیست؟
اول اینکه از نظر مدیریت مالی این روش بسیار  بیش از روش فورش به نفع شرکت است.
دوم اینکه انگیزه ای می شود تا سایر اموال شرکت نیز سریعا تبدیل به احسن شوند و بازده دارایی بالا برود.
سوم اینکه تبدیل به نوعی جبران خدمات برای کارکنان می شود و انگیزه آنها نیز بالاتر می رود. همکاری و همدلی شان افزایش می یابد. برای اموال مخابرات بیشتر دلسوزی می کنند. اگر احساس کنند که می توانند کار را در فضای کمتری انجام دهند اینکار را می کنند تا آن ملک خالی شود و …
چهارم اینکه شرکت می تواند بسیاری از معوقات کارکنان را در همین قالب تسویه کند.
و پنجم می تواند تبدیل به یک منبع درآمد پایدار برای کارکنان مخابرات شود. ملکی که تا دیروز برایش کلی هزینه نگهداری (مثل حراست و تعمیرات و …)  پرداخت می شد میتواند جریان نقدی مثبت ایجاد کند و انرژی شرکت کمتر صرف نگهداری اموال شود.

 

مخابرات پتانسیل های درآمدزایی بالایی دارد اگر:

  • خسیس و خودخواه نباشد،
  • منابع خود را آزاد کند،
  • با دیگران هم به اشتراک بگذارد
  • و از توان بقیه هم استفاده کند.

 

1274430cookie-checkمطلب شما – ایجاد درآمد پایدار از املاک مازاد مخابرات
9 نظرات
  1. حمید می گوید

    بجای پاداش املاک مستعمل بدهندبه بازنشسته هاودرشرف بازنشستگی

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      راستش من پیشنهاد کردم یک ملک رو بصورت اشتراکی به بازنشستهها واگذار کنن
      ولی خب همه مثل من و شما فکر نمیکنن

  2. ناشناس می گوید

    وقتی مدیریت باشه هیچ کدام از این کارها فایده ندارد
    برنامه ندارن

  3. فنی می گوید

    متاسفانه در خصوصی سازی مخابرات هیچ نکته فنی و مهمی در نظر گرفته نشد و این شد آخر مخابرات که حق بیمه تکمیلی و بیمه شغلی و حقوق کارکنان هم درست پرداخت نمیشه واقعا تاسف بار است کسانیکه سهامدار مخابرات شدن و جاهای دیگه دارن خیر بازی در میارن برای کارکنان …. بدترن

  4. همکار بازنشسته می گوید

    فروش املاک و پرداخت هزینه های جاری سود که ندارد ضرر هم دارد. مخابرات طی سالیان است کوچکتر شده پرسنل ان کاهش یافته و این املاک مازاد را میتواند با اندکی هزینه به ادارات و جهت استفاده تبدیل کند و در عوض از ساختمان های نو و شیک خود با تغییر کاربری آنها را تبدیل به کاربری تجارتی و خدماتی نماید. تبدیل آنها به فروشگاه های زنجیره ای و هتل در شهرهای توریستی و واگذاری املاک بصورت اجاره ای و اجاره به مراکز خدماتی.

  5. همدان می گوید

    با سلام
    بهترین ملک استان همدان را مخابرات داشت ، که طبق فرمایش شما چند ساله به مشارکت گذاشته اند اونهم ۲۹ مخابرات ۷۱ طرف دیگر (صد رحمت به ترکمن چای )، تا وقتی رانت و رانت بازی و بده بستان هست وضع همینه . شما ببین بیمه تکمیلی رو ، بیمه دندانپزشکی رو ، کیا دارن میدوشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. ناشناس می گوید

    کو محتسب تا بخواند رققم مرا

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ؟

  7. همکار می گوید

    ای آقا دلت خوشه
    تعاونی ها این سالها چه گلی به سر کارکنان زدند؟
    صندوق شش درصد کارکنان که پول نقد هست و هر ماه از حقوق همکاران میلیاردها تومان به حسابش میره پولاش کجاست؟ کجا سرمایه گذاری میشه؟ حتی اصل پول همکاران پس از بازنشستگی عودت نمیشه.
    املاک را بفروشند مطالبات همکاران و بازنشستگان را بدهند .بهترین کار همین هست. ضمن اینکه طی سه سال آینده هزاران نفر از همکاران بازنشسته میشوند و شرکت باید به فکر تامین نقدینگی پایان خدمت همکاران باشد.

نظرات بسته شده است.