مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مطلب وارده – جنگ فیل ها

مخابرات ما- هر گاه موضوع مهمی را ببیند دست به قلم می شود.تجربه هایی دارد که امکان ندارد هیچیک از ما داشته باشیم.توصیه می کنم دقیقا بخوانید.چه مدیر هستید چه نیستید. البته مثل همیشه می گوییم مخابرات ما محل تضارب آراست و مسئولیت نوشته ها با نویسنده است.

مخابرات ما ( مطلب وارده -پاک نژاد) –  اخیرا بصورت اتفاقی یکی از نمایندگان محترم مجلس را که ابتدائا نمی شناختم زیارت کردم دوست مشترکمان ایشان را معرفی کرد . ایشان که فهمید من مخابراتی هستم و من هم ملاقات ایشان را مغتنم دیدم درموردر مشکلات مخابرات چند کلامی رد و بدل کردیم . معلوم بود آن نماینده محترم توسط وزیر ارتباطات توجیه شده بودند ازجمله این که گفتند آقای احمدی نژاد وزارت ارتباطات را تضعیف کرده است و …. .

این جملات کافی بود به رویکرد وزیر جوان پی ببرم بگذارید از ابتدا شروع کنم:

خصوصی سازی از سالهای پس از جنگ ورد زبان دولتمردان و سیاست مداران ما بوده است . در سالهایی که اوایل استخدام مان در مخابرات بود یعنی اوائل دهه هشتاد ،توسعه های بزرگی در مخابرات صورت می گرفت کمیت و کیفیت مخابرات متحول می شد. گذر از آنالوگ به دیجیتال و ظهور و بروز صنعت ارتباطات سیار و ورود شرکت های چینی به ایران و از همه مهمتر پرداخت هزاران میلیارد تومن پول توسط مردم بعنوان ودایع مردمی برای تلفن ثابت و موبایل که از مخابرات یک سرمایه دار واقعی ساخته بود باعث ارتقای کمی و کیفی زیادی در مخابرات شد. این پدیده نیاز به افزایش نیروی انسانی مخابرات را بیش از پیش آشکار می ساخت در حالی که سیاست های دولت ها ، کوچک سازی دولت و برون سپاری کارها بود و چاره ای دیگر در کار نبود واگذاری(برونسپاری) امور مخابرات با تب و لرز از قسمت هوایی شبکه شروع شد و پس از زمان نه چندان زیادی به ام دی اف و سالن دستگاه ها رسید و ترس ابتدایی از چگونگی مدیریت بخش خصوصی در مخابرات فرو ریخت . این روند باعث حضور تعداد زیادی نیروی انسانی علاوه بر پرسنل اصلی شرکت شد مسلما این نیروها فرآیند رسمی استخدام مخابرات را طی نکرده بودند و شاید برخی شان اصلا این شرایط را نداشتند. مخابرات در زمانی که دولت متولی اداره آن بود نیروی متراکمی داشت با تنوع چندگانه :

رسمی، کار گزار و پیمانکار روستایی، شرکتی (تحت پوشش صدها نوع شرکت خصوصی)، رانندگان (قراردادی و یا استیجاری) و….
مخابرات استان ها هم ساختار شرکتی داشتند اگر چه تحت مدیریت مخابرات ایران بودند اما استقلال حقوقی قانون تجارت را داشتند.
تا اینکه در سالهای اوایل دهه نود یعنی بین ۸۰ و ۹۰ توجه به اصل ۴۴ و خصوصی سازی در کل و بویژه در مخابرات شدت گرفت و قانون ویژه اصل ۴۴ در مجلس تصویب شد. در مقام تئوری قانون خوبی بود و سیاست خصوصی سازی سیاست مثبتی ارزیابی می شد اما وقتی موضوع عملیاتی شد ضعف های آن آشکار شد . یکی از معضلات این قانون تداخل وظایف شورای رقابت با رگولاتوری ها (بویژه رگولاتور ICT) بود. برداشت عده ای این بود که پیش بینی شورای رقابت در قانون مذکور و استناد به ماده۹۲ آن در واقع باعث ابطال بخشهایی از قانون وظایف و اختیارات وزارت ICT مخصوصا در رابطه با رگولاتوری می شودحتی این برداشت منجر به تصویب فوریت طرح استقلال رگولاتوری در مجلس شد البته صدای آنها بجایی نرسیدو حتی طرحی که فوریت آن به تصویب رسیده بود در مجلس بابگانی شد!!

در سوی دیگر هم مخابرات واگذار شد یک واگذاری پر حاشیه که نگرانی های زیاد صاحب نظران را بهمراه داشت . امروز دیگر براحتی می توان به صاحبان آن نگرانی ها حق داد و ای کاش به آن نگرانی ها توجه می شد.
این ایام وزارت ارتباطات که شرکت معظم مخابرات را از دست داده بود و از نظر حجم در حد یک شرکت مخابرات استانی هم باقی نمانده بود دست بکار شد و به ایجاد تشکل های استانی روی آورد در حالی که این رویکرد هم برخلاف سیاست های نظام (عدم توسعه بدنه دولت) بود .
مخابرات خصوصی شد تنها نهادی که می توانست در رابطه با صحت و سقم واگذاری مخابرات نظر دهد شورای رقابت بود که دولت علاقه ای به تشکیل آن نداشت تا اینکه دیر وقت و آنهم با ضرب و زور مجلس تشکیل داد ولی هدفی را که سیاست گذار از تشکیل آن داشت به فراموشی سپرده شد و مرحوم دکتر پژویان شورای رقابت معلولی را به جامعه تحویل داد که آبی از دیگ آن هیچ موقع حداقل برای مخابرات نجوشید .
وقتی سخنان نماینده صدرالذکر را به نقل از وزیر محترم مان شنیدم فهمیدم که ایشان نیز برسبیل پیشینیان هست نه مصالح نظام.
مخابرات چرا واگذار شد جوابش با شما. اما جواب شما به این سوال که مخابرات چرا به شکلی واگذار شد که بیش از ۵۰ درصد آن خصوصی شود چیست؟ آیا فقط قصد این بود که از حیطه قانون محاسبات عمومی و از دسترس دیوان محاسبات خارج شود ؟
مسلما مدیریت خصوصی آن هم مطرح بود اگر صاحبان عمده مخابرات را هم خصوصی فرض کنیم از زمان واگذاری تابحال چه موقع این مخابرات خصوصی اداره شده است؟ کدامیک از دولت ها و وزرای ارتباطات و حتی مجالس ادوار مختلف اجازه داده مخابرات خصوصی اداره شود؟ البته سبک و سیاق صاحبان سهام عمده نیز محل بحث و بررسی بیشتری است . آقای وزیر و سهامداران محترم دست سیاسی خود را از سر مخابرات بردارید حول محور قانون تجارت گرد هم آیید و در کنارعموم کارکنان این شرکت(اعم از رسمی،کارگزار،شرکتی و …..)مخابرات ایران را نجات دهید . کارکنان نگران نتیجه جنگ فیل ها هستند.

 

1270600cookie-checkمطلب وارده – جنگ فیل ها

Please rate this

0 1 2 3 4 5
9 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سه گروه که به بازنشستگان کشوری در همسان سازی داده شد به بازنشستگان تامین اجتماعی این سه گروه(گروه جبهه-گروه ارزشیابی -گروه گردان عاشورا )کی داده میشود .مگر نه اینست که هر آنچه در زمان دولتی میگرفتیم عینا در زمان خصوصی سازی داده شود پس کی این گروهها را میدهند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. ناشناس می گوید

    حق جذب بازنشستگان بعداز سال ۱۳۸۹ کی احکام صادر میشود ؟

  3. ناشناس می گوید

    بعد از خصوصی سازی، مخابرات دچار انواع بحران ها گردید: ا- کاهش ۳۰% از درآمد تلفن ثابت ناشی از همکدسازی. ۲- استفاده از سوئیچ های تلفن ثابت مستهلک با هزینه نگهداری بسیار بالا. ۳- بازنشسته شدن نیروهای متخصص و عدم جایگزینی و آموزش. ۴-کاهش روحیه کارکنان ۵- اجرای بیت استریم و دیتای تجاری و … ۶- عدم افزایش تعرفه های مکالمه در ۱۵ سال گذشته. ۷- حذف کابل مسی و داکت به مفهوم میخ زدن به تابوت مخابرات میباشد. همه این موارد نشان دهنده ورشکستگی مخابرات در آینده ای نزدیک می باشد. تنها راه حل خروج شرکت مخابرات ایران از انواع بحران ها ، بازگشت به دولت می باشد.

  4. همکاررسمی می گوید

    فکرکنم دولت بخصوص وزارت ارتباطات دخالتش راکم کنه وضع مخابرات بهترمیشه، هرچندبعدازاین بارفتن مدیرعامل قبلی دیگرنمیتونه زیاددخالت کنه.برای همین میخوام مخابرات را تیکه پاره کنه

  5. پرنده آبی می گوید

    برگرداندن مخابرات به دولت کاری غیر عملی است هرچند واگذاری مخابرات اشتباه بوده باشد.
    اما اکنون چکار میتوان کرد؟
    چنانچه وزارت خانه نگران شرکتهای fcp است و از انحصار مخابرات می ترسد یکی از کارها سهیم کردن fcpها در تلفن ثابت است.
    شرکتهای fcp اگر می خواهند بیایند و با پرداخت پول درصدی از سهم کابل های مسی و داکت ها را بخرد و به همان اندازه از سیم مسی و داکت استفاده نمایند.
    با این روش مخابرات نیز می تواند در کابل مسی و داکت مجددا سرمایه گذاری کند و نسبت به ترمیم زیرساختهای خود اقدام کند.
    البته به نظر می رسد وزارت خانه سعی دارد fcp ها را به صورت رایگان هندل نماید‌ و گرنه شکایت وزارت خانه از مخابرات ایران محلی از اعراب ندارد.
    چگونه وزارت خانه ای می تواند از مالک چیزی که خود فروخته شکایت کند؟ کدام عقل سلیمی اجازه این کار را می دهد ؟

  6. ناشناس می گوید

    حق جذب به شاغلین رسمی دادند سه الی ۴ میلیون تومان به حقوقشان اضافه شد نوش جانتان بفکر حق جذب بازنشسته ها که از سال ۱۳۸۸ به بعد بازنشسته شده اند باشید

  7. ناشناس می گوید

    متاسفانه مدیران خوبی بر شرکت حاکم نیستند
    رانت و روابط جای کار و خدمت را گرفته است

  8. ناشناس می گوید

    مخابرات را به دست بد آدمهایی سپرده اند

  9. رسمی می گوید

    سهامداران مخابرات همگی نظامی بودن اینو هم بگو .
    در کل دولت حق داره اینطور برخورد کنه وقتی شرکتی به نام ارتباطات سیار از مخابرات جدا کردن باید فکر اینو هم میکردن که یک روز پول برای توسعه تلفن ثابت کم بیارن و به این وضع بیفتن که مردم ماهها لنگ یک خط تلفن ثابت مسخره باشند .سهامداران و مدیزان مخابرات فقط خوردند و بردند همین .
    بهتره دولت هرچه زودتر مخابرات رو برگردونه و وضع رو سامان بده

نظرات بسته شده است.