مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شما نوشته اید- شما تابلو کاینات کسب روزی حلال را چگونه ترسیم می نمایید؟!

مخابرات ما- قبل از طرح بحث بورس اطمینان داشتم بین همه ما بحث خوبی در خواهد گرفت چرا که همه به نوعی با آن درگیریم.

 

این بار نظر یکی از همکاران دیگر را می خوانیم که سعی کرده است از منظر شرعی بحث را مطرح و پیش ببرد.وقتی این مطلب را خواندم آن را برای صفحه اول هم مناسب تشخیص دادم.شما هم بخوانید امیدوارم با همن هم عقیده باشید.توضیح یک نکته ضروری است که اینها نظرات خوانندگان سایت است و مخابرات ما در این میان جز انتشار بیان های متفاوت منظور دیگری ندارد.در این مطلب، نه نویسنده در مقامی است که جکم شرعی بدهد نه ما چنین ادعایی داریم بلکه صرفا نظر افراد متفاوتی است که از دیدگاه های متفاوت به بورس نزدیک شده اند و با آن کار می کنند!

 

سهامی

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ در ۱۱:۱۸ ب.ظ

من نظری موافق مخالف دارم موافق از انجا که وجود بازار سرمایه برای هر کشوری در جهت تامین مالی شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده اندویا مبادلات اوراق بدهی یا مرابحه وقرضه دولتی وخصوصی و…الزامی است اما به شرطها وشروطها .که بعلت عدم وجود شروط اسلامی ان بورس فعلی را مصداق معاملات باطل وناصحیح !بگذارید کمی جسارت نمایم !حتی از لحاظ شرعی نیز میدانم .کلام ثقیلی بود .اما نگاهی به رویکرد بورس در پایگاه ایجادی ان یعنی نظام اقتصادی سرمایه داری بیاندازید .با اندکی مطالعه تاریخی پی خواهید برد در ابتدای امر تمام مولفه های ناصحیح منبعث از تبانی ارتشا توافق ارکان ثروت وقدرت موریانه وار با فساد ذاتی در ان کشور ها وبازار سرمایه انها نیز وجود داشته که هم اینک تحقیقا با توجه به مکانیسم های کنترلی و نظارتی وشفافیت موجود در تمامی نظام های اداری مالی پولی گمرگی قضایی و.وجود ثبات.اقتصادی در هیچ یک ازشرکتها وفعالان عرصه بورس تقریبا محال است که بدون ایجاد محکمترین ومهمترین تحول در بهره وری رشد توسعه و…بتوان شاهد درصد اندکی تغییر در قیمت سهام شرکتها وشاخص کل بورس باشیم .
اما در کشور بی ثبات متزلزل وناپایدار ایران از عرصه های روی زمین تا جهان ماورایی ان شاهد نوسانات بی پایه واساس قیمت سهام شرکتها ونوسانات عجیب وغریب بازار سرمایه هستیم .هجمه های نقدینگی سرگردان به انواع بازار ها از جمله بازار سرمایه در پرتو سیاستهای حمایتی دولت سبب شده که بدون ذره ای تغییر وتحول در شرکتها از جنبه های مختلف شاهد رشد چشمگیر قیمت سهام انها باشیم و..تبعات ان ..
بدیهی است کسب سود خوب است اما از راه..این فرایند ناپایدار فاسد ایا با اندیشه های دینی ما که کسب روزی حلال است در تضاد ذاتی نیست!؟ ایا خرید برگه ای به نام سهام با حداقل قیمت در اول وقت وفروش با حداکثر قیمت در انتهای وقت وکسب سود قابل توجه!اخلاقی وانسانی واسلامی است!؟
تبعات فساد انکیز این نوع رفتار های سوداگرانه غیر از رانت خواری دلالی لابی گری. انتفاعی نصیب کشور مینماید .همین مخابرات خودمان .!چقدر زحمت کشیدم از سکه های دوریالی اداره پول شماری وکاریر ها وتلفن های بین الملل تا سیم کارت ها ی نسل…همراه اول.همه وهمه .در خدمت ملت بود وبس.
دولتی !گرچه تا حدودی ضعیف وناکارامد اما ملی.!حالا سهام ان که با کشف قیمت ۱۲۵تومان به ثمن بخس به بخش خصوصی واگذار گردید .حالا شده هر سهم بالای ۲۵۰۰تومان .تعهدات شرکت چه شد!سهامداری که صبح میخرد وظهر میفروشد وکسب سود میکند !ایا از ان خبر دارد!خیر!ایا جوابگوی طلبکاران شرکت از پیمانکار وکارگر وبازنشیته و.است.!؟ خیر.!اما در دیدگاهدمتعالی دینی هر سهامدار در بازه زمانی خرید وفروش سهام نسبت به تمام منافع ودیون متعهد است !اما در فرایند فعلی این محاسبات قابل احصا نیست .لذا بی تردید مصداق الودگی وشبهه ناک بودن درامد وحلیت ان است.

در اقتصاد تصنعی ذهن بیماری چون من الزامی است.همچنان که بچه نه ماه طول میکشد تا شکل یابد وتولد یابد .همچنان که هر محصول نیاز به زمان تولید دارد و…در بازار سرمایه هم سرمایه گذاری اسلامی حداقل نیازمند یک دوره وبازه زمانی یکساله است تا.سرمایه جذب ودر فرایند رشد وتوسعه مورد استفاده وتولیدوخدمت انجام به بازار روانه. سود حاصل هزینه ها وتعهدات در بازه زمانی پرداخت .نتیجه اگر دارای سود بود .هم در قیمت سهام تجلی نماید وهم سود نقدی ودرامد نصیب سهامدار یا سرمایه گذار شود .در غیر اینصورت صبح خریدن وظهر فروختن و..علی برکت ا.. فقط مصداق لقمه حرام است .لذا با حضور در بازار سرمایه خرید سهام. گذشت زمان یکسال مدت سرمایه. گذاری بدلیل سال مالی وکسب سود ویا زیان مالی موافق اما با دلالی ورانت ولابی وفرصت طلبی نوسان گیری گرگ والستریت شدن وسوار بر موج بودن در پی شرایط ناپایدار که گرچه سود اور اما شبه ناک وحرام الود است قطعا مخالف هستم .تمام اعضا خانواده من هم اینک سهامدار هستند .بالغ بر چند صد میلیون تومان اما حجت شرعی تمام شده است .
سهام را خریداری نمایید .همانند یک فعالیت تجاری .بعد از گذشت سال وتشکیل مجامع وتوزیع سود .با نگاه اخلاقی وحمایتی حتی از صنایعی که بازدهی کمتر دارند در جهت ایجاد تعادل ورفاه اجتماعی در عرصه کار وتولید واشتغال در صورت تمایل میتوانید نسبت به فروش ومشارکت در یک سهام دیگر اقدام نمایید.

تبصره .همانند همه احکام دین .در صورت نیاز مبرم وعدم وجود راه کارهای دیگر به اندازه نیاز ویا در صورت تغییر نگرش. انکیزه فعالیت میتوانید نسبت به فروش سهام اقدام نمایید. المومنون اعمالهم بالنیات .. در نهایت بر غیر مسلمانان انواع ابواب معاملات باز است .هیچ قید وترتیبی وادابی وجود ندارد .صبح وظهر با رانت با لابی با نوسان گیری بخرید بفروشید وکسب سود نمایید وبخورید وبیاشامید .هیچ مشکلی نیست . تنها وقتی پای خدا وشرع میاد وسط یه کم بایستی برای کسب سود ودرامد فکر کنی در میدان جنگی .بفرموده مولا کسب روزی حلال از شمشیر زدن در راه حق سخت تره .

بیایید کمی قناعت کنیم که نزد خدا سلطانی هزاران بلا وخطر دارد …این تابلو کاینات من .سایر مسایل سهام هم بماند برای بعد .شما تابلو کاینات کسب روزی حلال را چگونه ترسیم مینمایید ؟!

.

 

حالا نوبت شماست. نظرتان را برای ما می نویسید؟

 

1225930cookie-checkشما نوشته اید- شما تابلو کاینات کسب روزی حلال را چگونه ترسیم می نمایید؟!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. مازیار می گوید

    سلام عرض خسته نباشید ، اقای سردبیر خواهش میکنم درمورد سهام #اخابر پیگیری کنید من پدر بازنشسته مخابرات بود این سهم و دادن ولی هر روز ریزش ،می خوام خرج بیماری دیابت پدرم بکنم و هزار تا گرفتاری دیکه ۵۱ روز این سهم بسته بود بدون اینکه شفافیتی براش صورت بگیره بازرشد دو روز مثبت بعد فقط ریزش داشت ، قرار بود افشای الف و بزنن افزایش سرمایه از طریق دارایی ها رو اعلام نمیکن خواهش میکنم پیگیری کنین

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      مازیار جان
      شما دقیقا چه انتظاری از ما دارین
      آیا میخواهید خبر خاصی به شما بدهیم یا از مخابرات چیزی میخواهید؟
      شما باید در مشورت با اهالی بورس باشید

  2. بازنشسته می گوید

    عزیزان موشکافی کنید .این بزرگوار سهامی اذعان می نماید که بورس الزامی است. دوم خود سهام دار است .سوم به تعهد سهامداران نسبت به دیون شرکتها به طلبکاران معتقد است .به سرمایه گذاری هم اعتقاد دارد .نکته قابل اتکا وتوجه ایشان وجود عنصر زمان در فاصله بین خرید وفروش سهام است.که وی معتقد است سود حاصله در این بین وحتی زیان حاصله در این محدوده و بازه زمانی اندک نمی تواند حلال باشد .به قول قدما خمره رنگرزی که نیست ..به نظرم درست میگه تا حدی .معقول این است که عایدی سرمایه در نتیجه تولید کالا ویا ارایه خدمت منجر به سود ورفاه شود . در شرایط رانتی ودلالی وبورس بازی موجود هیچ انتفاعی نصیب کشور وملت نمیشود .از سوی دیگر انگیزه کار کم میشود وتنبلی و..باب میشود .چه خوب بود اگر سهام خریداری شده را حداقل می بایست یکی دوماه لااقل نتوان ان بفروش رسانید .در این صورت حجم معاملات دلالی وکاذب خیلی کن میشد ورشد قیمت سهام کمی منطقی تر میشد .حیف که نمیشه.اما به نظر من اگر دامنه تغییرات قیمت ان از روزانه به ماهانه تغییر کنه شاید یه کمکی بشه به ایجاد تعادل.همینکه با رشد بورس بازم تورم وفقر وبیکاری بیشتر داریم یعنی یه جای کار میلنگه

  3. رنجبر از خراسان می گوید

    اگر مسولین مخابرات حرام وحلال سرشان میشد و حق وحقوقمان را بطور شایسته وبایسته و سر موقع میدادند و به ذخیره صندوقهای ۶% و صندوقهای داخلی کارکنان و اقساط وامها دستبرد نمیزدند کارکنان شریف وزحمتکش مخابرات هیچگاه برای گذران زندگی به کارهای فرعی مثل بورس وموبایل فروشی و آژانس و ………وارد نمیشدند
    دوم اینکه متاسفانه افراد لاابالی و ثروتمند که تعداد زیادی سهام در اختیارشان هست از رانت اطلاعاتی استفاده مینمایند و در بالا وپایین بردن قیمت سهام دستکاری مینمایند و در طول روز نوسان گیری میکنند که این سود برای این گروه حرام است نه برای ما که هیچ دخل وتصرفی در قیمتها نداریم

  4. ناشناس می گوید

    با سلام
    بازار بورس خیلی از افراد فعال جامعه را به سمت بی تحرکی و سودآوری بدون کار و تلاش سوق داده و خواسته یا ناخواسته باعث گرانی تورم افسار گسیخته در موارد متعدد شده است این در حالی است که بورس گردانان بالا سری سرمایه ورودی به بورس را در جای مفید و سودمندی که در راستای منفعت مردم و افزایش ارزش پول کشور بیانجامد هزینه نمی کنند

  5. همکار می گوید

    همکاران محترم سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور از نظر شرعی هیچ مشکلی ندارد حتی باعث هدایت نقدینگی و رونق تولید و اشتغال میشود برعکس بازار ارز و سکه و مسکن.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      البته من نمی تونم نظر شرعی بدم
      ولی بنظر منهم اشکالی نداره. خودم هم پولی داشتم بردم بورس.
      واقعا از خرید سکه و انبار کردنش اثر بیشتری داره

  6. ناشناس می گوید

    کسی که باب این بحث بورس را باز کرده جز نیت شر دیگه چیزی در ذهن نداره . فقط فشار بر کارمند مخابرات همچنان ادامه دارد….

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خب نیت خوانی هم به توانایی های ما مخابراتی ها اضافه شد
      به مخابرات بگیم پول اینو هم به حقوق برخی دوستان اضافه کنه
      عزیز من
      یک بحث فنی مطرح شده
      در موردش به گفتگو می نشینیم
      نمیشه ازش فرار کرد وگرنه فردا دیگرانی در موردش بی خبر شما تصمیم میگیرن و …

      1. ناشناس می گوید

        یعنی به شما خبر دادند؟

  7. بازنشسته اخیر می گوید

    سلام ضمن تشکر از این دوست عزیزمان با نظر ایشان موافقم.مطلبی که در تحریر همکارمان آمده سوای بحث تخصصی شرعی آن که در حیطه دانش علمای دینیست بر اساس عقل و منطق عامیانه پذیرفتنی و قابل قبول است.نکته قابل تأمل این بحث آن است که خرید و فروش تعدادی سهام در کمتر از یک روز و کسب سود از فعلی که هیچگونه آثاری از بازدهی آن اتفاق نیفتاده یقینأ محل اشکال است و شور و شعفی که در نتیجه آن به انسان دست می دهد و لحظه به لحظه طمع ورود انسان به این عرصه را در انسان شعله ور می سازد می تواند جلوه ای از گمراهی انسان توسط شیطان قسم خورده را نمایان سازد.جا دارد در این ورطه تنها از خدایمان بخواهیم لحظه ای تنهایمان نگذارد.

  8. ناشناس می گوید

    در مملکتی که ولی فقیه در راس آن است و ایشان هم مسائل بسیار کم اهمیت تری را مورد مداقه و تذکر قرار میدهند،اگر بورس شبه ای داشت حتما تذکر میدادند،لذا طرح این مسایل به زیر سئوال بردن ارکان مملکت است.نمیدانم چرا جناب سردبیر چند وقتی است سوزن مبارکشان روی بورس گیر کرده.

    1. بورسی ۹۹ می گوید

      باسلام خدمت سردبیرمحترم وهمکاران عزیزخیلی خوب شدکه بحث شیرین بورس واردمخابرات شدخدمت دوستان عرض شودنمی شودازعلم وفناوری ورفاهیات بروزفرارکردیااز آن دل کندهمه میخواهندزندگی خوب وبهتری داشته باشندوهمه تلاشهای بشرازشروع زندگی تابه امروزاین بوده است عده ای ازمردمان کره زمین خودرابردیگری برترمیدانسته ومیخواسته که نظرات خودرابران یکی تحمیل کندواگرهم قبول نمی کردطرف مقابل باهم جنگ میکردندولی الان قضیه فرق کرده این بار باعلم واردشده اند(علم سلاح جنگ شیطان است)حالا برمیگردیم به چهل سال پیش که نه شرقی نه غربی خوب اقتصاداسلامی کجاست کی نوشته خبری ازاقتصاداسلامی نیست نتیجه همین بورس شیرین .آقاکجای دنیا دراقتصاد نوشته شده زمانی ۳۶۶روزتمام شدبایستی قیمت هاافزایش دستمزدها۱۵تا۲۰درصدافزایش یابدچرا؟
      یعنی بعداز۱۲ماه فرمت عوض میشودحالا بازاربورس وسرمایه آیادراقتصاداسلامی تعریفی داردولی این هم مثل کالا نیست ولی وارداتی است پس مافقط شعاردادیم اقتصاداسلامی داریم پس نظام اقتصادسوسیالیستی ۷۰ سال دوام آوردوشکست خورد ونظا م سرمایه داری هم درحال شکست میباشدکه ماهم دنبال رو. آنهاهستیم که عده ای دریک شب نابود وعده ای بااطلاعات رانتی پول دارمیشوندفقط یک شهرکم داریم وان هم لاس وگاس چه فرقی میکند.

نظرات بسته شده است.