مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

عمل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،وصله ناجور بر موافقت سهامداران با مطالبات کارکنان

مخابرات ما – در اواخر سال ۱۳۹۸ خبری شنیدیم که قطعا با برنامه ریزی قبلی و در پی موافقت با درخواست های کارکنان مثل وصله ناجور بر پیکر مطالبات کارمندی چسبیده بود.

 

چندی پیش حکمی از دیوان عدالت اداری و بنا به درخواست وزارت ارتباطات و فناوری ازتیاطات صادر شد که هیچ سنخیتی با حرکتهای سهامداران در اواخر سال ۱۳۹۸ نداشت.

 

.خبر قبلی در مورد حکم دیوان به درخواست وزارت ارتباطات

 

سهامداران شرکت مخابرات ایران تصمیم گرفته بودند یک جا سر شاخ هایشان را از این همه کشمکش پاک کنند.بهمین دلیل در جلسات مختلف بین نمایندگان کارکنان و بازنشستگان با ستاد اجرائی و مدیر عامل مخابرات ایران و اعضای هیئت مدیره آن همراهی بی نظیری با درخواستهای کارکنان انجام شد. در این جلسات انتظار می رفت مدیر عامل خواستهای دولت را نمایندگی کند.

.

در حقیقت حسن نیت سهامداران ثابت شد.

یعنی همه به این نتیجه رسیدند که این بار تمام توان سهامدار برای حل مشکلات بکار گرفته شده است.این توان ممکن است در مواردی به نتیجه نرسد اما آن حسن نیت به جای خود باقی است.

.

یکی از خواسته های کارکنان تبدیل بیمه های ۹ درصد (خدمات کشوری) به بیمه تامین اجتماعی بود که مقرر شد قدم های بعدی برای انجام آن برداشته شود.البته همه می دانستند ممکن است این خواسته صد در صد عملی نشود اما همانطور که گفته شد حسن نیت ها در روند جلسات جاری بود.

.

به نظر می رسید که همه در جهت مصوبه ای بنام ۱۷ آذر تلاش می کنند تا اینکه دیوان عدالت اداری حکمی صادر کرد به نفع وزارت ارتباطات و بر اساس خواسته این وزارتخانه.

در این حکم صراحتا قید شده است وزارت ارتباطات مسئولیتی در تبدیل بیمه ها ندارد.

آنچه همه می دانستند این بود که تبدیل بیمه ها وظیفه وزارت ارتباطات نیست.حتی وظیفه سهامدار عمده هم نیست.این وظیفه به عهده دولت بوده که پس از خصوصی سازی به عهده شرکت مخابرات ایران گذاشته شده است.

ابتدا گفته می شد باید وزارت ارتباطات متولی تبدیل بیمه ها باشد.بعدا گفته شد وزارت اقتصاد دولت را برای این تبدیل نمایندگی می کند و …… هر روز حرفی زده می شد.

.

اینها همه به جای خود.

اما انتظار می رفت همه, دولت – شامل  وزارت ارتباطات- وزارت اقتصاد- سازمان خصوصی سازی – و همینطور  سهامدار عمده مخابرات  کمک کنند این خواسته محقق شود.

به یک باره حکمی از دیوان عدالت اداری رسید که نشان می داد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرآبی رفته است.در حالی که نمایندگانش با کارکنان مذاکره می کنند به دنبال راهکار قانونی برای در رفتن از زیر بار یک مسئولیت است.

.

از هر طرف به این قضیه نگاه کنیم  هیچ امتیاز مثبتی به وزارت ارتباطات  در این حرکت نمی دهیم.بر عکس می توان به این نتیجه رسید که وزارتخانه قصد همکاری در حل مشکلات کارکنان را ندارد.

.

در اینجا می خواهیم نظرات شما را بدانیم.

آیا با ما موافق هستید که این حرکت وزارتخانه اصلا اخلاقی نبوده است؟ آیا شما هم گمان می کنید هدف وزارت ارتباطات بستن دروازه های تعهدش نسبت به کارکنان بوده است؟

در ذهن و باور من نمی گنجد که دلیل وزارتخانه در این موقعیت خطیر و حساس، کمک به حل مشکلات کارکنان باشد.

منتظر نظرات شما هستیم.

 

1176540cookie-checkعمل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،وصله ناجور بر موافقت سهامداران با مطالبات کارکنان
15 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    انجمن صنفی باید از وکلای مجرب به عنوان مشاور حقوقی استفاده کند. لابی گری را تقویت کند. از مجلس همانند کارگزارن مصوبه بگیرد.
    متاسفانه دیوان عدالت اداری مدتی است در مسائل کارگری، رای به نفع کارفرماها می دهد. توجیه هم خصوصی بودن و لزوم سود آوری شرکت ها (و کاهش بار مالی دولت) است. این دیوان فقط ظاهر بین شده است و به اساس و فلسفه موضوعات کاری ندارد.

  2. ناشناس می گوید

    سلام سردبیر جان
    اگه به حکم گرفتنه میتونن برای بقیه بندها یکجا حکم
    بگیرن و خلاص و اگه آقایان انجمن صنفی ناراحت نمیشن
    مقصر هستن کوتاه اومدن حالا مطمئن باشید در این
    روزهای کرونایی کسانی که برای مخابرات زحمتی نکشیدن
    و پولشون از پارو بالا می ره کار این تفاهمی که امضای کسی
    که مخابرات را با نانوایی و کارکنان حتما شاطر نانوا هستن
    رو نداره یکسره خواهند کرد زهی خیال باطل اینا بهره وری
    نود و هشت رو نمیدن واقعا دنبال قاتل بروسلی میگردن
    بعضی ها

  3. همکار می گوید

    با سلام خدمت همکاران گرامی مصوبه ۱۷ آذر منو یاد فیلم هیولا مهران مدیری میندازه.

  4. ناشناس می گوید

    سلام.مصوبه این بند با بار مالی تریلیونی وعدم توان شرکت در ۱۷ اذر اشتباه بود چون باعث. عدم توجه به سایر بندهای قانونی و نسبتا کم هزینه که حداقل کمک مالی به بچه های شرکت می شد نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و از اولشهم معلوم بود کاری نشدی بود لطفا پیگیری بقیه مصوببات قانونی و رفع احتیاج کارکنان بویژه باز نشسته ها باشید انشااله نتیجه حصول شود.ممنونیم.

  5. ناشناس می گوید

    سلام یک حکم هیئت عمومی دیوان هم هست که درخصوص کارکنان بیمه آسیا صادر شده که آنهاهم بر اساس اصل۴۴ خصوصی شده اند و در آن حکم بند های الف وج بخشنامه ۱۷۳۴۵/ص۱۳۶۶ مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۳ طی دادنامه ۲۳۶۰ مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ باطل شده است یعنی همکاران ۹ در صدبدون تغییر صندوق میتوانند از کلیه امتیازات ومقررات حمایتی قانون کار وتامین اجتماعی استفاده و اعمال مقررات قانون مدیریت کشوری درخصوص این همکاران برخلاف مقررات موضوعه تشخیص داده شده است

  6. ناشناس تنهايي می گوید

    بله در این ایام کرونایی که کارکنان شرکت مخابرات بعنوان یک شرکت خدماتی جان خود را در طیق اخلاص و حل مشکلات مردم و مشترکان نموده اند این امر از دو حیث بی اخلاقی و وجه قبیح برزای وزارت اترتباطات داشت:
    ۱- ارجاع تصمیم در مورد موضوع بیمه به دیوان عدالت در زمانیکه نمایندگان سهامدار دولت (وزارت ارتباطات) و سهامداران دیگر با تشکلهای کارگری شرکت مخابرات در یک میز نشسته و مشغول گفتگو در جهت تدوین مصوبات ۱۷ اذر بودند، حاکی از نوعی رفتارهای پوپولیستی و چرچیلی در بدنه وزارت ارتباطات داشته و بیانگر افت شدید مناسبات و سیاستهای اخلاق پایه در آن می باشد.
    ۲- انتشار خبر دریافت حکم علیه کارکنان و بیمه شدگان مخابرات در این روزهای سخت ، صد البته به مراتب وقیح تر از موضوع یاد شده در بالاست.
    نکته ای که به ذهن خطور میکنه اینست که عده ای از همکاران و منجمله بنده در ایامی که اولین صورتجلسه تشکلهای کارگری با سهامداران در سایت مخابرات ما منعکس شد به نوعی نگران این مصوبه و به نوعی برجامیزه شدن آن بودیم که البته شما سردبیر محترم در این خصوص از دست ما همکاران در این موضوع شاید دلخور هم شدید. اکنون این حرکت وزارت محترم!!! گویا و اثبات ادعای همکاران حداقل در یک مورد شد.
    حال چه باید کرد؟
    بدون شک اکنون محتمل هست که شاید و چه بسا بدنه سهامدار عمده همچون وزارت ارتباطات در طی مسیری زیرآبی مشابه در خصوص سایر بندهای مصوبه ۱۷ آذر باشند. و چه بسا که مصوبه به سرنوشت محتوم و ناهویدا رسیده باشد.
    بر تمامی عزیزان تشکل عالی کارگری فرض باید باشد که ضمن تبانی نظر بدور از انعکاسات خبری در این مورد به جد کوشا بوده و از منابع مختلف خبری در شرکت مخابرات ایران که اکثریت آن را البته کارکنان صدوق و متعهد تشکیل میدهند بهره جسته و کلیه حرکات مدیران مشکوک را زیر نطر داشته و برای آنها همچون شطرنج بازان حرفه ای حرکت شایسته پیش بینی نمایند تا خدای نکرده مات نشوند.تجربه چندین سال اخیر مشمولیت موضوعات بر گدر زمان را در عرصه مخابرات به خوبی نشان داده است.
    بنظر میرسد حرکتهای کوچک و هدفمند و سیاست گذاری شده و مشابه حرکت اخیر وزارت ارتباطات از سوی تشکلهای کارگری بتواند زنگ هشداری برای مدیران مخابرات در خصوص عملکرد شان در قبال مصوبات ۱۷ آذر باشد تا پا را از گلیم فراتر نگذارند.

  7. رضا می گوید

    با سلام.انجام این حرکات از طرف وزارت یا هر شخص دیگری مصداق خیانت به کسانی است که ۳۰ سال از عمر خود را در سخت ترین شرایط گذاشتند! تا این ساختار شکل بگیرد! که حالا عده ای از راه رسیده و نرسیده! حق واقعی و مسلم این قشر مظلوم را پایمال میکنند!درسته که کارکنان مخابرات در قبال کار خود حقوق گرفته اند!،ولی کار در آن شرایط کجا و کار در عصر دیجیتال کجا؟!از آنچه که کرونا بر سر جوامع آورد و می آورد ! عبرت بگیرید! نه این وزارتخانه ندار است ! نه مملکت! اینقدر ظلم نکنید!

  8. 7% می گوید

    سردبیر گرامی سلام درسته حق کارکنان ۹%دراین میان ضایع شده دررابطه با تبدیل به ۷% اما شرکت می تواند بخاطر حق ضایع شده این قشر راه چاره ای دیگر بیاندیشد بطور مثال با پاداش تشویقی شاید قسمتی از دیون حل گردد

  9. ناشناس می گوید

    با سلام وقتی با این همه پرسنل متخصص وبا سابقه در مخابرات یک ادم خام وکم تجربه وبر اساس روابط غیر منطقی پست وزارت ارتباطات را اشغال میکند انتظار چنین وضعی دور از انتظار نیست.

  10. ناشناس می گوید

    این کار در اصل واساس غلط است چگونه ممکن است کارمندی بعد از ۳۵ سال ۹ درصدی بیمه تامین اجتماعی شود مابقی مطالبات را از سال ۸۹ به نحو احسن پرداخت کنند بهتر است دراین شرایط تعییر صندوق محال است

  11. علی می گوید

    پیشنهاد می کنم از مجلس مصوبه ای گرفته شود که مزایای کارکنان مشمول خدمات کشوری و قانون کاری ها در شرکت های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ همانند سازی شود.

  12. ناشناس می گوید

    این بند بار مالی زیادی داشت و پیش بینی این مورد هم میشد

  13. بسم الله القاصم الجبارین می گوید

    با سلام چوب خدا صدا ندارد. قابل توجه مسولین وزارتخانه مخابرات از وزیرش تا پایین ترین رده. زماتی در مقابل دادگاه عدل الهی قرار خواهی گرفت که راه پس وپیش ندارید. مشو غره بر حسن گفتار خویش. به تحسین مردم وپندار خویش .

  14. مخابراتی می گوید

    اقای وزیر هم از دولت راستگویان میباشد
    اینا اینجورین دیگه خومان خواستیم

  15. ناشناس می گوید

    با سلام سردبیر وقتی آقایون تو چاه میفتند این کارمند زحمتکش مخابرات هست که باید در هر شرایطی جانفشانی کنه مثل همین موقعیت دوماه گذشته اما وقتی نوبت این ها میشه که حق قانونی کارمند رو بدند جا خالی دادنها شروع میشه آقای وزیر شما رو چرا وزیرت کردن برای اینکه مشکلات مملکت حل کنی نه اینکه حواله کنی به یکی دیگه !

نظرات بسته شده است.