مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

هزینه سبد معیشت کارگران حدود ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد

مخابرات ما –کارشناس اقتصادی با ابراز “شورای‌عالی کار تعمداً دستمزد را در دقیقه نود تعیین می‌کند” گفت: هزینه زندگی کارگران بسیار بیشتر از ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان است. 

مخابرات ما ( محمد – تسنیم) – آرمان حاجیان‌فرد، کارشناس اقتصادی در انتقاد به عملکرد ضعیف و بی‌مسئولیتی دولت در تعیین دستمزد کارگران گفت: اینکه هرساله دستمزد کارگران در دقیقه نود تعیین می‌شود به‌دلیل این است که اگر کارگران اعتراضی دارند، فرصتی برای اعتراض پیدا نکنند، به همین دلیل هرساله جلسات متعددی تعیین می‌شود و به‌بهانه‌های مختلف این جلسات ادامه‌دار می‌شود و در نهایت در روزهای پایانی سال دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

وی با اشاره به هزینه سبد معیشت کارگران گفت: مطابق بررسی‌های کمیته دستمزد شورای‌عالی کار، هزینه سبد معیشت کارگران حدود ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد، این رقم به‌صورت میانگین در سطح ملی تعیین شده است. اما هزینه سبد معیشت یک کارگر در تهران بسیار بیشتر از یک کارگر در شهرستان است.

حاجیان فرد بیان کرد: مجلس نیز حداقل حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان دولت را ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان تعیین کرد. در صورتی که یک بازنشسته دولتی نمی‌تواند با ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان زندگی بگذارند. دولت باید حمایت‌های ویژگی از جامعه بازنشستگان کنار کارگران داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی راجع به تفاوت تعیین حقوق کارگران در ایران و سایر کشورها گفت: در کشورهای دیگر دستمزد کارگران بر اساس هزینه سبد معیشت تعیین می‌شود اما در ایران به‌عکس است، به‌طور مثال اگر مراجع رسمی تورم را ۴۰درصد اعلام کرده باشند، دستمزد کارگران در بهترین حالت ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و این به‌معنی عقب‌ماندگی مزدی کارگران است که تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطح جامعه به‌همراه دارد. همیشه هزینه معیشت بسیار فراتر از چیزی است که در کمیته دستمزد شورای‌عالی کار مطرح می‌شود.

وی گفت: همواره دستمزد کارگران کمتر از هزینه‌های سبد معیشت آنهاست و زندگی کارگران پایین‌تر از خط فقر است. هیچ‌گاه دستمزد پاسخگوی معیشت کارگران نیست و نبوده است. باید مراقب باشیم که در حق کارگران اجحاف نشود، این مسائل باید اصلاح شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید قدرت خرید مردم و خط فقر و هزینه معیشت مردم را ملاک تعیین حداقل حقوق قرار دهد و اعطای حقوق متناسب با وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کمترین خواسته قانونی و مدنی قشر حقوق‌بگیر که حدوداً ۵۰ میلیون نفر از مردم را شامل می‌شود، است.

حاجیان‌فرد اظهار داشت: طبق گفته اعضای کمیته دستمزد شورای‌عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۸ تنها ۴۲درصد هزینه‌های کارگران را تأمین می‌کرد و کارگران عقب‌ماندگی مزدی ۶۰درصدی داشتند. هرساله در جلسات اعضای دولتی و کارفرمایی شورای‌عالی کار بیان می‌کنند که حداقل دستمزد باید متناسب با سبد معیشت تعیین شود، اما یک سیاه‌نمایی است و در نهایت درصدی میزان دستمزد افزایش می‌یابد.

وی گفت: روز گذشته جلسه شورای‌عالی کار برگزار شد و به نتیجه نرسید، فردا ۲۸ اسفند مجدداً شورای‌عالی کار تشکیل جلسه خواهد داد. باید از این رویه خارج شویم، حق و حقوق کارگران را باید پرداخت کنیم. هزینه‌های زندگی کارگران بر مبنای دلار است اما حداقلی‌ترین حقوق بر مبنای ریال را دریافت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: چرا باید تاوان رکود اقتصادی، تحریم‌های اقتصادی، نبود بازار اقتصادی مناسب کارفرمایان را کارگران و کارمندان پرداخت کنند؟ مشکلات کارفرمایان به مسائل کلان و اقتصادی کشور بازمی‌گردد. اگر دولت نمی‌تواند این موارد را کنترل کند تاوان را باید خودش پس دهد.

وی با ابراز اینکه هزینه سبد معیشت از سال گذشته تاکنون حدود ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش یافته است گفت: این رقم را کمیته دستمزد تأیید می‌کند اما به‌نظر من هزینه سبد معیشت بسیار بیشتر از این رقم افزایش یافته است.

حاجیان‌فرد اضافه کرد: شرایطی که با شیوع بیماری کرونا ایجاد شد هزینه‌هایی را برای خانوارها ایجاد کرد. مطابق محاسباتی که داشتیم ماهیانه حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه قرنطینه و مقابله با کرونا برای خانوارها وجود دارد. برای کارگران در این ماجرا هیچ اقدامی نشد.

این کارشناس اقتصادی درباره تأثیرات منفی کرونا بر  کسب وکارهای مختلف گفت: وزارت صنعت تأثیر کرونا بر ۲۲ کسب‌وکار را بررسی کرد، کاهش ۱۰۰درصدی تقاضا در خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی از جمله موارد مهم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت‌، معدن و تجارت آثار ویروس کرونا بر کسب‌وکار ۲۲ رسته صنفی را بررسی کرد که در آن کاهش تقاضا از ۱۰۰ درصد تا ۳۵ درصد مشاهده می‌شود. در این گزارش میزان کاهش تقاضا از زمان شیوع کرونا در کشور برای رسته‌های خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی ۱۰۰ درصد، تالارهای پذیرایی، فست‌فود و لبنیات‌فروشی سنتی ۹۰ درصد و آرایشگران زنانه ۸۵ درصد عنوان شده است.

حاجیان‌فرد بیان کرد: بر پایه این گزارش، رسته‌های آجیل و خشکبار و رستوران‌داران با کاهش تقاضای ۸۰درصدی، چلوکبابی‌ها کاهش تقاضای ۷۵درصدی، پوشاک، شیرینی، شکلات و لوازم خانگی کاهش ۷۰درصدی و گل‌وگیاه‌فروشی، مبلمان و دکوراسیون منزل کاهش ۶۰درصدی مواجه شدند. همچنین کاهش تقاضا برای رسته‌های کابینت، خدمات فنی (تعمیرات و تأسیسات)، کیف‌وکفش، آرایشگران مردانه و خیاطان هر یک ۵۰ درصد، خشکشویی‌ها ۴۵ درصد و تاکسی‌سرویس‌ها ۳۵ درصد عنوان شده است. دولت بایست بسته‌های حمایتی به همه مردم بابت ماندن در خانه و هزینه‌های مترتب از پیشگیری کرونا پرداخت کند، با عدم اخذ مالیات بر حقوق برای ماههای اخیر، عدم اخذ مالیات از اصناف از کارگران و صاحبان مشاغل حمایت کند.

***

1171010cookie-checkهزینه سبد معیشت کارگران حدود ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد
5 نظرات
  1. گره گشا می گوید

    حداقل ۲۳۵۰۰۰۰تومان برای کارمندان شد. کارگرران نهایتا ۱۸۵۰۰۰۰ تومان میشه .!!که با سایر مزایا همون مبلغ کارمندا میشه .اگه بیشتر تصویب کنند بایذ بگیم ایول ایول . تو این شرایط کشور دل شیر میخواد افزایش بیش از ۳۰ درصد دستمزذ ها .این یعنی تعطیلی کارگاها بیکاری بیشتر تورم حدافل چهل درصدی رشد ۲۰ درصدی نقدینگی کسری بودجه دولت رشد دلارو…

  2. خسران می گوید

    اطلب العلم ولو بالسین. خدایا بر من ببخش که کتابها را بسته ام .گوشها دراز و باز. شگفت زده وحیران . چمباتمه ودستها به بغل !! چشمها به بالا دوخته ! منتظران وحی منزل هستم! تراوش عقل من تابعی لگاریتمی از اوای احشام است .نه پرتو نور را میبینم .نه نحوست شوم وتباهی سایه افکنده بر ..ایوان .را.!نه رهایی پرندگان ازاد را حس میکنم ونه تنگی قفس جان را!نه تفاسیر موهوم را در می یابم ونه مفاهیم عمیق واژگان را!…….ونه عزلت تو را می بینم ونه استیلای شیاطین براندیشه خویش را! ……خدایا بر من ببخش!!!

  3. ناشناس می گوید

    خدایا برای بازنشستگان یک فرجی بنما
    مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ هزار تومان عیدی را در بهمن تمام کردیم وماندیم دست خالی ومخابرات هم رحمی به حال بازنشستگان نمیکند وفقط فقط به شاغلین میرسد
    الهم عجل لولیک الفرج

    1. ناشناس می گوید

      بنظر شما باید مخابرات به بازنشسته عیدی بدهد ؟؟؟ والا چیزهای عجیبی میشنویم

    2. ناشناس می گوید

      نارضایتی ما شاغلین کمتر از شما بازنشسته ها نیست

نظرات بسته شده است.