مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چرا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در حد شعار باقی ماند؟

مخابرات ما –قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ و اصلاحیه ۱۳۹۶ که در ۲۴ شهریورماه سال گذشته توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد از جمله قوانینی است که با گذشت بیش از یک سال هنوز با اما و اگرها و ابهاماتی رو‌به‌رو است.

مخابرات ما (محمد – تسنیم) -براساس ماده‌ واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵، از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ و تمام دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌‌کنند، ممنوع است.

همچنین مطابق تبصره (۱) ماده ‌واحده قانون فوق، مقامات مذکور در ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری (رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفراء و  معاونین وزراء) و هم‌طرازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی هستند.

بنا به درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبنی بر محدود کردن دامنه شمول قانون مزبور در خصوص به‌کارگیری مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها شده‌اند و طرح یک فوریتی «اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» را جهت سیر مراحل تقنینی ارائه کردند که در جلسه علنی ششم شهریور ماه ۱۳۹۷ تصویب و در ۲۱ شهریور به تأیید شورای نگهبان رسید.

در نهایت شورای نگهبان در جلسه ۲۱ شهریور طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید کرد و سپس طبق روال قانونی، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز ۲۴ شهریور این قانون را برای اجرا، به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

از تاریخ ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان ۶۰ روز به دستگاه‌ها برای اجرای آن فرصت داده شد اما با گذشت بیش از یکسال ابلاغ این قانون همچنان اجرای صحیح آن در ابهام باقی‌مانده است و هر از چند گاهی خبر انتصاب افراد بازنشسته به عناونین مختلف در سازمان‌های دولتی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که با بازخورد و انتقاد شدید نمایندگان مجلس روبه‌رو می‌گردد اما گاهی پاسخگویی مسئولان مربوطه به این بی‌قانونی‌ها سکوت است.

براساس این گزارش عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به راحتی دور زده می‌شود و عملا بی‌خاصیت شده است.

سید محمدجواد ابطحی ضمن انتقاد از نحوه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: متاسفانه قانون منع به‌‌کارگیری بازنشستگان از ابتدا محکم و متقن نوشته نشد و به‌همین دلیل بسیاری از بازنشستگان به هر نحوی تلاش می‌کنند که این قانون را دور بزنند.

وی با بیان اینکه عملاً قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بی‌خاصیت شده است، افزود: مدتی است که جمعی از نمایندگان خواستار بررسی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های مختلف شده‌اند و علی‌رغم اینکه این درخواست به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده اما هنوز بررسی نشده است که باید هر چه سریع‌تر رسیدگی شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای این قانون هستند و نمی‌توانند آن را دور بزنند، بیان کرد: مسئولان بازنشسته باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند چرا که در شرایط جنگ اقتصادی توان و انگیزه کافی برای فعالیت ندارند و نمی‌توانند اقدامات درخوری را برای عبور از این مرحله سخت انجام دهند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که اگر به جوانان متعهد و متخصص اعتماد شود، راحت‌تر می‌توانیم از سد مشکلات عبور و بر حربه‌های شوم دشمنان نظام و انقلاب به‌ویژه در زمینه اقتصادی غلبه کنیم.

ابطحی درباره عملکرد دولت در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، افزود: دولت تاکنون نشان داده است که گرایش زیادی به استفاده از بازنشستگان دارد اما مجلس از همه ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده می‌کند تا تمام کسانی که مشمول این قانون هستند، بازنشسته شوند.

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در حد شعار

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سال ۹۵ بحث قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شد و در سال ۹۶ اصلاح این قانون انجام گرفت اما در حد شعاری بیش نبود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نقش جوانان را در توسعه پایدار شهری در کشور بسیار موثر دانست و اظهار داشت: حقیقتا در کشور ما آن‌گونه که باید و شاید به جوانان خلاق و تحصیل کرده بها داده نشده است چرا که در بسیاری از اوقات شعار در این زمینه داده‌اند اما متاسفانه در عمل جور دیگر نمایان شده است.

وی افزود: بسیاری از اوقات افراد بازنشسته از کارشان استعفا داده‌اند تا به‌جای آنها نیروهای جوان مشغول به کار شوند اما متاسفانه شخص بازنشسته دیگری جایگزین آنان شده است که این موضوع نوعی قانون‌شکنی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکثر مسئولان کشور در اوایل انقلاب جوانانی بودند که تجربه حکومت داری نداشتند یعنی باتوجه به اینکه جوانان از تجربه کافی برخوردار نبودند اما توانستند انقلاب نو‌پایی برپا کنند، در زمان جنگ نیز بیشتر فرماندهان بدون تحصیلات دانشکده افسری، فرماندهی سپاه، تیپ و جنگ را اداره ‌کردند اما امروزه وقتی بحث جوانان مطرح می‌شود اظهار نگرانی‌ها بروز می‌کند.

وی گفت: جوانان خلاق و خوش فکری که می‌توانند برای کشورمان تاثیرگذار باشند به‌دلیل همین نامهربانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها نتوانستند فکرشان را به جامعه تزریق کنند بنابراین نیاز است که مسئولان و مدیران‌ ما از نظر فکری و معنوی حمایت خود را به برنامه‌هایی بدهند که جوانان را به سمت پیشرفت و مشارکت در کشور یاری می‌رساند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: نقش جوانان در توسعه پایدار شهری در کشور می‌تواند بسیار موثر باشد چرا که اگر در فرمایشات رهبری توجه کرده باشیم متوجه می‌شویم که به نقش جوانان و رویکرد جوان‌گرایی تاکید کرده‌اند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: این قدرت و قوتی که در جوانان است اگر به مسئولان کشور گزارش داده شود قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد اما متاسفانه این قوت آنان را قبول نمی‌کنیم و حاضر نیستیم از ظرفیت‌های آنان استفاده کنیم و باید در نظر داشت پتانسیلی که در اصفهان وجود دارد شاید کمتر شهری از آن برخوردار باشد.

به گزارش تسنیم مجلس شورای اسلامی با ۱۹۴ رای موافق، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را همراه با اصلاحاتی تصویب کرد و در این مورد به‌کارگیری بازنشتگان در دستگاه‌های اجرایی محدود شد. به گفته نمایندگان مجلس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید اجرا شود اگر هم در زمینه اجرای آن مشکلی وجود دارد ضروری است که از ظرفیت نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور و دیگر ناظرین بهره برد ضمن اینکه این قانون همانند دیگر قوانین برای افراد جامعه و نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف لازم الاجراست. لذا قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، تصمیمی قابل دفاع است و با وجود حواشی که به همراه دارد، نتیجه خوبی به بار می‌آورد.

***

1147750cookie-checkچرا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در حد شعار باقی ماند؟
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    جوانان متعهد ومتخصص درمخابرات تعطیل شده هرچند خلاق وتحصیل کرده هستند اماجناب صدری یکسال از طرح مدیران وروسای بالای سی سال می گذرد واقدامی صورت نگرفته هرچند لابیگرهای گوناگون دخالت در امور می کنند اما مطمین باشید جوانان خلاق وتحصیل کرده تاثیر گذار در پیشرفت مخابرات دارند

نظرات بسته شده است.