مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

وزارتخانه هنوز باور ندارد مخابرات را فروخته است

مخابرات ما – وزارت ارتباطات به واگذاری مخابرات، نگاه یک عضو قطع شده را دارد و در این ده سال هنوز به لحاظ روانی با مسئله واگذاری کنار نیامده و طبیعتاً مایل است در موضوعات مختلف اعمال نظر کند.

مخابرات ما ( محمد – ایستنا) – اسدالله دهناد، سرپرست اسبق شرکت مخابرات ایران درباره ریشه مشکلات این شرکت، ۱۰ سال پس از خصوصی‌سازی گفت: «به عنوان کسی که از نزدیک با مسائل دست به گریبان بوده، اولین موضوع این است که وزارت ارتباطات هنوز باور ندارد که مخابرات را واگذار کرده است. به بیان دیگر، وزارتخانه هنوز باور ندارد مخابرات را فروخته؛ بلکه بیشتر اعتقاد دارد آن را خریده‌اند و به همین دلیل نگاهش به مخابرات نگاه کارفرمایی است و انتظار تبعیت محض از سوی مخابرات دارد.»

دهناد که از اردیبهشت ۹۴ تا اردیبهشت ۹۵ سرپرست شرکت مخابرات بود، ادامه داد: «بدون مخابرات، وزارتخانه تقریباً حوزه نفوذ دیگری ندارد. وزارتخانه به واگذاری مخابرات نگاه یک عضو قطع شده را دارد و در این ده سال هنوز به لحاظ روانی با مسئله واگذاری کنار نیامده و طبیعتاً مایل است در موضوعات مختلف اعمال نظر کند. در سوی مقابل، سهامداران مخابرات نیز معتقدند مدیریت باید بر اساس قانون تجارت و تأمین منافع سهامداران باشد. طبیعتاً چنین شرایطی در ذات خود می‌تواند باعث بروز اختلاف شود.»
سرپرستی دهناد در شرکت مخابرات ایران در حالی رخ داد که او مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم بود و با برکناری ناگهانی کاظم ابراهیمی صدرآبادی از مدیرعاملی مخابرات ایران، این شرکت در وضعیت نامساعدی قرار داشت. دهناد درباره چگونگی پذیرش این سمت گفت: «پیش از آغاز دوران سرپرستی بنده در شرکت مخابرات ایران، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هیات مدیره شرکت مخابرات ایران تصمیم جابه‌جایی مدیرعامل وقت آقای ابراهیمی گرفت برای طی کردن دوران گذار به سراغ من آمدند. البته من به هیچ‌وجه تمایلی به پذیرش این مسئولیت نداشتم زیرا از یک‌سو مشکلات شخصی در آن زمان وجود داشت و از سوی دیگر احساس می‌کردم فضای ملتهب و نگران کننده ناشی از واگرایی‌های دولت و مخابرات و به تعبیر دیگر اختلافات علنی شده فی‌مابین، دردسرساز است و ایجاد تعادل و نقطه سربه‌سر کار آسانی نیست و حقیقتاً مسیر سختی پیش رویم بود. ولی در نهایت با توجه به اعتماد دوستان، این مسئولیت را پذیرفتم.»
او ادامه داد: «پس از آغاز به کار، به دلیل تجربیات نسبتاً طولانی در مخابرات، با ریشه مشکلات مخابرات آشنا بودم. ساختار سازمانی، نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، مأموریت‌ها و بایدها و نبایدهای مخابرات را کاملاً می‌شناختم. به دلیل همین آشنایی بود که بدنه مخابرات و پرسنل نه تنها از خود واگرایی نشان ندادند بلکه با استقبال آنها مواجه شدم و زیرمجموعه، همکاری خوبی داشتند. در همین حال، مدیریت در قم تجربه ارزشمندی برای من بود. در میان مدیران استان قم معروف است که هر مدیرکلی اگر بتواند سه ماه در قم دوام بیاورد، می‌تواند وزارتخانه متبوعش را مدیریت کند. این تجربه‌ها به کمک من آمدند تا در مجموع اجازه ندهم اختلافات موجود به برنامه‌های مخابرات لطمه بزند و دود اختلافات به چشم مردم برود.»
دهناد که پس از دوره سرپرستی مخابرات، به عضویت هیات مدیره همراه اول درآمد، درباره راه خروج از مشکلات ایجاد شده گفت: «مهم‌ترین راه برای رهایی از مشکلات ایجاد شده، آن است که وزارت ارتباطات باور کند مخابرات را واگذار کرده است. اگر چنین شد، وزارتخانه به جای اعمال مدیریت و دخالت در مخابرات، عمده وقت خود را صرف سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی خواهد کرد که اگر چنین شود، قطعاً شاهد هم‌افزایی خواهیم بود.»
اسدالله دهناد، آبان ماه امسال از هیات مدیره همراه اول خارج و به عضویت هیات مدیره توسعه اعتماد مبین درآمد. او اثربخشی مخابرات را در دو سطح خرد و سطح کلان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «در سطح خرد، همین وضعیت موجودی است که با آن مواجه هستیم؛ یعنی مخابرات خدمات محدودی می‌دهد و درآمدزایی محدودی هم دارد. این یعنی پذیرش یک نقش منفی.»
وی نقش مخابرات در سطح کلان را، موتور محرکه در توسعه پایدار کشور عنوان کرد و افزود: «موضوع مخابرات یک موضوع فرابخشی است بنابراین در سطح کلان مخابرات باید نقش فعال داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر چنین نیست.»
به اعتقاد دهناد: «بین ظرفیت‌های مخابرات و خروجی آن فاصله معناداری وجود دارد و هیچ ارتباط منطقی بین کاشت و برداشت نیست. ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مخابرات- صرف نظر از این‌که متعلق به دولت یا سهامدار یا کنسرسیوم باشد- ماهیتاً یک سرمایه ملی است و متعلق به ملت ایران است. این مجموعه بخشی از ثروت ملی است چون بهره‌بردار آن ملت ایران هستند. با این پیش‌فرض در گام نخست باید شناخت جامع و دقیق‌تری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مخابرات داشته باشیم.»
او در تشریح گام دوم گفت: «در گام دوم، مدیریت مخابرات باید بومی شود. منظور از بومی شدن مدیریت در مخابرات استفاده از نیروهای داخل مجموعه مخابرات برای مدیریت این شرکت است. منظور، نگاه متعصبانه نیست بلکه منطقاً باید بپذیریم کسانی که سالیان سال در مخابرات استخوان خرد کرده‌اند طبیعی است که به علت دانش تخصصی و درک عمیق‌تر از الزامات ساختاری، شایستگی بهتری برای راهبری مخابرات دارند. گام سوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است. مخابرات می‌تواند خدمات بسیار متنوع‌تری را به مردم ارائه کند. همان‌گونه که مقوله مخابرات یک مقوله فرابخشی است همه امکاناتی که در اختیار دارد را باید به همه بخش‌های کشور عرضه کند.»
او همچنین با انتقاد از چگونگی یکپارچه‌سازی شرکت مخابرات ایران گفت: «سال ۹۵ تغییر ساختار در مدیریت مخابرات استان‌ها، عملیاتی شد و به نوعی می‌توان از آن به عنوان تمرکز در مدیریت مخابرات کشور یاد کرد. اگر این تمرکز برای پشتیبانی جامع باشد، می‌تواند مفید باشد اما آنچه اتفاق افتاد طرح ساختاری جدید و طرح مسلوب‌الاختیار کردن مدیران استان‌ها بود. این اتفاق عملاً نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات جدیدی را هم به مشکلات قبلی اضافه کرد. این طرح به جای اینکه دست مدیران استان‌ها را برای حمایت بگیرد عملاً پای آنها را برای حرکت گرفته است.»
***
1133200cookie-checkوزارتخانه هنوز باور ندارد مخابرات را فروخته است
6 نظرات
  1. باز نشسته مخ خرابات می گوید

    فروش یا هبه؟
    معمولا” درفروش به مزایده میگذارند با بالاترین پیشنهاد قیمت
    ولی فاصله فروش ۷۸۰۰میلیارد تومانی با قیمت اصلی آن که حداقل ۱۰برابراختلاف داشت نمیتوان گفت مزایده ویا حتی مناقصه(مزایده بامناقصه اختلاف چنددر صدی دارند نه جند برابری) بلکه هبه از طرف بزرگان وقت مخابرات

  2. مسیح می گوید

    هنوزم باورش سخته واقعاسخته چون که این خرید وفروش فقط کارکنان شرکتی رو شامل میشه فقط از حق ما بینوایان میتونستن بردارن بخاطر اینکه حقوق رسمیها مشخصه اگه یه قلم کم بشه پدر وزارتخونه رو درمیارن . راستی سردبیر از صرفه جویی آقای صدری خبردارین تاکی ادامه داره ؟ تاکی میخان ازجیب ما صرفه جویی کنن ؟ تا ۱۴۰۰ ؟

    1. ناشناس می گوید

      زمانی ک مخابرات رو فروختن اصلا چیزی به اسم شرکتی به معنای امروزی و با این همه تعداد نداشت بعد از خصوصی سازی بود ک فک و فامیل مدیران کم کم با سفارش و زنگ وارد سازمان شدن اوایل که میومدن اصلا هیچ نمیگفتن اما به مرور ادعاشون زیاد شد و الان معضل بزرگی شدن واسه مخابرات

  3. همکار نه درصد می گوید

    سلام علیکم برادر بزرگواراکنون ده سال از واگذاری گذشته از روزی شرکت خصوصی روری کار امده دنبال مواردی می گردند

    حق زیردستان زایل کنند کجایی کاری اخوی/////؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. همکار بازنشسته می گوید

    همین نیم نگاه وزارت خانه هم نتوانست جلوی تضییع حقوق کارکنان و بازنشستگان را طی این ده سال خصوصی سازی بگیرد.حال برسد به حالتی که این آقا انتظارش را داشته است . در دوران مدیریت ایشان و اسلافشان.
    ۱ نیروی انسانی سرکوب شد. امتیازات آنها گرفته و سود انباشته یکسر به جیب سهامداران عمده و نه خرد و هیئت مدیره رفت.
    ۲ هیچ گونه سرمایه گذاری در شرکت اتفاق نیفتاد و شرکت دارای اقساط عقب مانده نیز بود.
    ۳هیچ گونه سیاست ارتقا گروه ها و رفاهیات که رخ نداد بلکه موارد بسیاری هم مسکوت ماند.
    حال چگونه است از تجارب خود میگوید؟!!!!!
    تجاربی ویرانگر که جز ضرر و زیان هیچ چیزی به همراه نداشته. دلیلش هم مسند یکساله کوتاه مدت ایشان است . دیدند کارایی ندارد و شرکت روز به روز وضعش وخیم تر میشود.
    به عنوان یک همکار شاغل مدیریت ایشان هیچ امتیازی نه در حوزه انسانی و نه در حوزه سرمایه گذاری و کاری نمیگیرد.

  5. ناشناس می گوید

    سلام انچه در حال حاضر منطقی و معقول به نظر می رسد ان است که وزارت چه باور بکند و چه باور نکند مخابرات فروخته شده یا خریداری شده است در واقع اتفاقی است که افتاده و برای درمان درد شرکت و کارکنان که متضرر اصلی هستند وزارت باید نهایت همکاری را انجام و این کشتی توفان زده را به ساحل نجات برساند .- معقول نمودن تعرفه ها – همکاری در ایجاد بستر های فنی لازم – به عهده گرفتن بخشی از تعهدات مالی از جمله مکلف بودن به تغییر بیمه کارکنان کشوری از جمله مباحثی است که تاخیر در ان موجب صدمه اساسی به پیکره شرکت شده است .

نظرات بسته شده است.