مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

داستان روسای مراکز تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران(۱)

مخابرات ما – روسای مراکز تلفن درچارت قبلی در حد رئیس اداره بودند و تعدادی مسئول واحد و کارشناس زیر نظرشان بود  ولی در چارت جدید نه تنها همه نیروهای انسانی حذف شده اند بلکه رئیس مرکز خود بعنوان مسئول یک واحد است.یعنی بطور کامل دستش بسته شده حقوقش هم بسیار کمتر شده.ما در چند هفته به بررسی وضعیت روسای مراکز می پردازیم .  

 

 

مخابرات ما ( دبیر رسانه داخلی) – لازم است قبلا از اینکه در مورد چارت قبلی و جدید شرکت مخابرات ایران با موضوع ” روسای مراکز تلفن ”  چیزی بنویسیم تعریف مختصری از ” ساختار سازمانی ” داشته باشیم .

 

چارت سازمانی  ( Organizational Chart) ، یک نمودار سلسله مراتبی از جایگاه ها و مشاغل موجود در سازمان و ارتباط میان آنها است. این نمودار سلسله مراتب سازمان ،  جایگاه های شغلی موجود در سازمان را مشخص می کند. همچنین به صورت ساده ارتباط طولی و عرضی میان جایگاه های کاری و شغلی را مشخص می کند..

و اما در ساختار قبلی شرکت مخابرات ایران زیر مجموعه رئیس یک مرکز تلفن (بسته به تعداد شماره تلفن های منصوبه مرکز )  تقریبا دارای شغلهایی به شرح نمودار ذیل بود :

 

 

البته دلایل روشنی  برای این الگو وجود داشت. مسئول مرکز باید پاسخگوی همه مسائلی می بود که در محدوده آن مرکز اتفاق می افتاد.. در این خصوص می توانم به سه مورد کلی اشاره کنم :

  • پاسخگویی به همه مشترکین ، اعم از حقیقی و حقوق- بصورت حضوری و تلفنی.
  • پاسخگویی به انواع متقاضیان ، اعم از حقیقی و حقوقی – بصورت تلفنی و حضوری.
  • پاسخگویی به همه مسئولین رده بالای مرکز

و اما در چارت جدید نموداری وجود ندارد  یعنی رئیس مرکز تنها مانده در حالی که عملا همان کارهای گذشته  را که در چارت قبلی مشاهده نمودید انجام دهد، ضمن اینکه باید پیگیر کارهای معاونت تجاری در مرکز نیز باشد. به جرات می توان گفت کارهایش  بسیار بیشتر از گذشته شده در حالی که نفرات و اختیاراتش بشدت کاهش یافته است.

ناگفته نماند که به جای شبکه کابل در چارت قبلی ؛ پیمانکارشبکه کابل در اختیار مرکز قرار گرفته که این نیز باعث افزایش کار شده است  چون نظارت عملا به عهده کارشناس مسئول مرکز است و باید عملکرد پیمانکار را تایید کند

مشاهده می کنید که  وظایف مختلف یک مسئول مرکز مخابراتی  از نظر ماهیتی  با هم تفاوت دارند.

زمانی مشترک وارد  مرکز شده و با مسئول مرکز کاری دارد در صورتی که همان موقع مسئول مرکز در سالن دستگاه مشغول رتق و فتق کاری فنی است ضمن اینکه در همان زمان مسئول کم صبر مافوقش زنگ میزند و پاسخ می خواهد.

 

حتما تا اینجا دریافته اید که کارشناس مسئول یک مرکز کارهای بسیار متنوعی را  انجام  می دهد در حالی که یک نفر کارشناس مسئول  در سمت های دیگر مخابرات فقط یک نوع کار انجام می دهد.

در عین حال عنوان شغلش  از “رئیس مرکز”  به ” کارشناس مسئول مرکز مخابرات “ تغییر پیدا کرده است و حقوقش هم کمتر شده است.

 

بنظر می رسد تصمیم گیران فقط به تعداد سمت های رئیس مرکز در سطح کشور توجه کرده اند و برای کاهش هزینه های  حقوقی آن را حذف کرده اند و یا کاهش درجه و حقوق داده اند.

***

در این باره حرف بسیار زیاد است لذا تصمیم گرفته ایم با پیشنهاد سردبیر برای نمایش کار رئیس مرکز به مدیران تصمیم گیرنده در طی چند هفته از ریز و درشت فعالیت های رئیس مرکز گزارش مفصلی بنویسیم.امیدوارم همانی بشود که سردبیر خواسته.

مطلب این هفته را با این آرزو به پایان می بریم که امیدواریم چشم های بیدار عدالت، رئیس مرکز مخابراتی را به جایگاه اصلی خودش برگرداند.

هفته آینده باز هم به دیدار شما خواهم آمد.

1108080cookie-checkداستان روسای مراکز تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران(۱)

Please rate this

0 1 2 3 4 5
18 نظرات
  1. عباس می گوید

    سر دبیر جان
    میگویند همه چیز درست است اما الان رئیس مرکز خودش نامه نگاری میکند به مراجعین جواب میدهد انواع سیستم ها جامع تلفن ثابت –هات بیلینگ –پارتاک – IPOSS-Ticketing- … قطعی ارتباط – نظارت بر عملکرد پیمانکار شبکه …جواب پس بدهدو با وجود بازنشسته شدن تمامی همکاران آیا مدیر عامل شرکت راه کاری برای مراکز فکری کرده است

  2. ناشناس می گوید

    سر دبیر جان اینها فقط در نامه ها و قوانین است ولی در عمل چیز دیگری است مردم مرکز مخابرات را میشناسند یک اسم رئیس مرکز گذاشته اند و تمامی کارهائی که شما در چارت آوردهاید دیگر یا بازنشته یا انتقال به جای دیگر شده فقط مانده رئیس مرکز با کلی خرابیها ( سالن دستگاه – امورمشترکین -آبونمان -شبکه کابل – واگذاری- MDF -نگهداری موتورخانه

  3. همکار می گوید

    با سلام
    بسیاری از مواردی که ادعا کرده اید در حال حاضر نادرست است. مواردیکه که اندرباب وظایف روسای مراکز مطرح کرده اید حدود ده سال پیش درست بود اما
    در حال حاضر:
    موارد مربوط به امور مشترکین در حیطه وظایف معاونت تجاری و امور مشتریان است. چند سال است که دیگر درب مراکز به روی مشتریان بسته است و اگر هم امور مشتریان دارد زیر مجموعه معاونت تجاری است.
    شبکه کابل هم که پیمانکار دارد و اداره نگهداری و پشتیبانی مربوط به خود را دارد.
    موارد مرتبط با سالن دستگاه هم در حیطه وظایف مراکز omc و معاونت شبکه است.
    فقط میماند mdf به نوعی روسای مراکز فقط در حد نظارت mdf یا پیمانکاران شبکه کابل وظیفه دارند.
    گو آنکه در بسیاری از استانها به خاطر مقاومت در برابر حذف پست ریاست همچنان اصرار بر وجود omc در ساختار مدیر مرکز استان دارند.
    منتها درد یک جای دیگر است
    درد این است که در مخابرات اهمیتی به نحوه عملکرد داده نمیشود و دریافتی حقوق و مزایا فقط متناسب با ارتقا پست سازمانی است.
    اکثر روسای مراکز کارشناسان نگهداری سالن بوده اند که تخصص بالایی هم داشتند ولی متاسفانه فقط بدلیل آنکه حقوق بیشتری بگیرند راهی جز ارتقا سازمانی نداشتند خوب نتیجه آنکه تمام تخصص و آموزش که صرف ایشان شده در واقع باطل شده است چرا که هیچ دلیلی برای کسب تخصص و دانش ندارند و در جایگاه ناظر پیمانکار مانده اند.
    حذف روسا ی مراکز و ادارات زمانی سودمند است منجر به سازمانی شود که که دریافتی متناسب با کار انجام شده باشد ( البته با سنجشی به جز خود اظهاری در hr)
    از طرفی همانطور که با تشکیل omc ها نه تنها اتفاق ناگواری نیفتاد بلکه منجر به بهره وری بهتر از افراد و رفع مشکلات سیستم هاگردید
    امیدوارم با مدیریت متمرکز مراکز هم چنین اتفاقی رخ دهد.
    به شخصه از شما سردبیر انتظار دارم مطالب نادرست را اقلا به قلم خود منتشر ننمایید.
    بفرمایید در کدام استان همچنان رییس مرکز وظایف فوق را دارد و بررسی فرمایید به فرض صحت ادعای شما حوزه تجاری مراکز omc معونت شبکه و ادارات نگهداری و پشتیبانی شبکه کابل کجا قرار دارند و آیا همزمان واحدهای فوق دو رییس دارد؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      اولا این نوشته به قلم نویسنده شه.
      به قلم من نیست
      ولی در مواردی که دیدم با نویسنده هم عقیده هستم

    2. محمد می گوید

      دوست عزیز سلام

      در مورد نحوه عملکرد صحبت کردید با شما کاملا موافقم

      ولی چیزهایی که شما گفتید روی کاغذ درست است ولی در عمل کاری که کارشناس مسئولان مراکز انجام می دهند طبق چارتی است که اعلام شده است.

      اولا تجاریها و اداره فروشها هنوز تجربه لازم را کسب نکرده اند که بتوانند کارهایشان را درست انجام دهند (البته صدرصد نیست) در ثانی شما بررسی کنید ببینید ، تجاریها و فروشها افراد غیر فنی هستند که همین کار مراکز را سخت کرده است.

      مطلب دیگر اینکه می گویند در مراکز بسته شده است این هم از اون حرفهاست شما یک جا را نام ببر که مخابرات بصورت کتبی دستور داده تا درب مراکز بسته شود عزیزم مگر میشود به مردم گفت به مراکز نروید! این هم کلکی است که به مراکز زده میشود خدمت شما عرض کنم که مردم برای گرفتن پاسخ سوالات خود به مراکز میروند در واقع مراکز پایه و اساس مخابرات است.

      در مورد omc هم شاید استان شما اینطوری باشد الان خیلی از مراکز در کشور است که به شیوه نگارنده این مقاله اداره میشه یعنی مسئول مرکز کارکارشناسی مرکز را هم انجام می دهد.

      در آخر بگم که بله ممکنه از نظر شما مطالب نادرست باشند ولی این یک نظر شخصی است و محترم . اگر تجربه لازم و سواد لازم وجود داشته باشد و یا درد کشیده باشد مطالب را درست می دانند و یا اینکه ممکن است در بخشی از کشور درست و در بخش دیگر نادرست باشد و این ناهماهنگی هم باعث میشود حق خیلی از همکاران خورده شود

      یک مثال خواستید : استان قزوین

      با تشکر از سردبیر عزیز که این محیط را برای همه ایجاد کردند تا همه بتوانیم حرفهای خود را بزنیم و این یعنی عدالت.

  4. منتظر می گوید

    سلام برسردبیرمحترم این کارهای که توسط مشاورین درمخابرات به اصطلاح انجام شده همه برای فروپاشی مخابرات میباشدچون تمامی چارت های سازمانی که نوشته شده واعمال شده جهت شان برای نابودی است چرا.مثلامعاونت تجاری چکارمیکندموازی باطراحی وامورمشترکین یک E1یاپرایمری میخواهندبه یک مشتری بدهندیک ماه طول یابیشتراز۲ماه طول میکشدتادایربشودچون نه طراحی اطلاعات دارداصلا”آن کسی که درمعاونت تجاری کارمیکندفقط ردیف سازمانی رااشغال کرده ازدوستان وپارتی بازی انجا نشسته چیزی ازمرکزنمی داندازقسمت مالی اداری آمده تمام کارها توسط کارشناس مسئول انجام میشود .(من یک روزبه یکی ازهمکاران فنی که لیسانس اداری گرفته گفتم که من درمرکزسیستم ها نگهداری میکنم شمادرستادچیکارمیکنی گفت ما هم ایمان کارمندان رانگهداری میکنیم)درفیلم یوسف پیامبر کائن اعظم میگفت.

  5. ناشناس می گوید

    چاره کار رفتن به واحدهای دیگر است اگر قرار است کارشناس مسئول باشید بروید به قسمتی که تنها یک کار از شما بخواهند

  6. پانته آ می گوید

    باسلام
    آقای سردبیر عزیز
    بخدا از وقتی آقای مهندس صدری در اینستاشون طرح طبقه بندی برای ماه مهر رومطرح کردن دوباره استرسامون شروع شده من جزنیروهای بدون چارت بودم با رشته مرتبط من کل امور مربوط به امور مشترکین تلفن ثابت ،همراه ،آبونمان ، واگذاری ، نماینده اداره در فروش adslبه تنهایی بدون هیچ نیروی کمکی انجام میدم پس چطور گفتن در شهرستان ما چارت خالی وجود ندارد در حالیکه کل نیروهای اداره : من، رئیس اداره ونیروی حسابداری هست سه نفر در یک شهرستان کار یک شهرستان رو انجام میدن ولی برای طرح طبقه بندی میگن چارت خالی نیست مگه میشه در حالیکه براساس نمودار شما من هم مسئول امور مشترکین هم نیروی امور مشترکین هم مسئول آبونمان هم نیروی آبونمان حالا کارهای دیگم هیچی تورو خدا جواب بدین که چرا باید اینجوری باشه

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      حالا فعلا استرس به خودتون راه ندین
      بذارین ببینیم چی میشه
      شاید اون مسائل نباشه دیگه

  7. ناشناس می گوید

    سردبیر عزیز لطف کنید در مورد سایر ادارات که در چارت جدید وجود دارند ولی تشکیل نشده اند مانند اداره نگهداری تغذیه نیرو هم صحبت بفرمایید.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ببینید
      عزیزم
      من از همه جای سیستم اطلاع ندارم
      شما که دارید باید بنویسید
      اینجا رئیس مرکز از مشکلات خودش حرف میزنه
      شما هم از مشکلات خودتون بگین

  8. ناشناس می گوید

    کسی گمان نکنه این مطلب توسط رییس مرکزی نوشته شده که کارهای خود راشکستن شاخ غول جلوه داده وبخاطر کاهش حقوقی که ناشی از کاهش شرح وظایف شاق !!!! وی است یک کلاغ چهل کلاغ کرده است

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      چقدر شما تند زبان هستید
      حالا اگر یک رئیس مرکز نوشته باشه اشکالی داره؟
      نخوردیم نون گندم ولی دیدیم دست مردم
      دور و بر من حداقل ۱۰۰ تا رئیس مرکز هست.بدون اختیار فقط کار میخوان ازشون
      اینا که دیده هاست.
      حالا صبر میکنیم ببینیم کامنتهای دیگه چی میگن

    2. محمد می گوید

      دوست عزیز سلام
      شنیدن کی بود مانند دیدن؟

  9. فنی می گوید

    مهم پست های قسمت فنی نیست مهم اینه که در پست های خیلی مهم و کاری اداری و پشت میز نشینی خللی وارد نشه اونا مهم‌تر از فنی هستند انگار نه انگار که درآمد اداره به بخش فنی ربط داره

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      متاسفانه با شما موافقم

    2. مهندس می گوید

      ای بابا، از زمانی که در مخابرات ارج و قرب نیروهای فنی و مهندسین شکسته شده به این حال و روز افتاده انگار نه انگار که تمامی این قسمتهای اداری اعم از تدارکات و حسابداری و بازرسی و کارگزینی و رفاهی و … طفیلی بخش های فنی هستند و جهت خدمت به آنها استخدام شده اند تا دوستان فنی با خیال راحت به انجام امور مخابراتی بپردازند اما حیف دو صد حیف که در مخابرات دارند سرنا را از سر گشادش میزنند.

      1. همکار می گوید

        دوست عزیز هیچ کس طفیلی کس دیگر نیست و در یک سازمان همانقدر به نیروهای فنی نیاز است که به مالی اداری و…مهم آن است که هر کس در جایگاه خود به نحو شایسته اقدام نماید و البته سازمان نیز ابزارهای اندازه گیری صحیح داشته باشد.

        متاسفانه در سالهای اخیر افرادی مدیریت بخش فنی را در مخابرات ایران برعهده دارند که علیرغم شایستگی فنی فاقد کمترین ویژگی مدیریتی هستند وقتی مدیر شبکه همچنان در حد کارشناس طراحی به جزییات میپردازد وقتی جرات اقدام در جهت وظایف خود را ندارد چگونه میتواند از نیروهای فنی که زیر مجموعه وی هستند دفاع کند؟

نظرات بسته شده است.