مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

کتاب سیستم های مخابرات لیزری در فضای باز

مخابرات ما-مالکی

در کشور ما متاسفانه مردم با کتاب ها قهر بوده و به همین سبب سرانه مطالعه بسیار پایین و به اذعان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه و در تاریخ ۴ شهریور ماه سال گذشته حدود ۱۲ دقیقه و نیم برای کتابخوانی و حدود ۲۰ دقیقه سرانه مطالعه مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی هم برای هر ایرانی می باشد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا بسیار کم برآورد می شود. به همین منظور خبرگزاری علم و فناوری در فارس تصمیم بر آن دارد که در هر دوشنبه کتاب هایی را برای مخاطبین خود معرفی نماید تا علاقه مندان با چشمانی باز و با آگاهی کتاب های خود را خریداری و مطالعه نمایند، پس هر دوشنبه با ما باشید در “دوشنبه ها با کتاب” .

لیزر‌ها از جالب توجه‌ترین ابزار‌ها‌ی روز دنیا هستند که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف  و پزشکی دارند  که باعث پیشرفت علوم مختلف شده‌اند. در سال ۱۹۶۴ بود که ایده‌ی ساخت اولین لیزر جهان توسط چارلز تاونز  او را  برنده‌ نوبل فیزیک کرد. جالب است بدانید که مخترع اولین لیزر گازی هلیوم – نئون جهان، علی جوان، فیزیکدان ایرانی است. امروزه همه‌  ما از لیزر‌ها به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌کنیم. در خانه، محل کار و حتی ایمیل‌ها‌ی ما توسط سیگنال‌ها‌ی لیزری منتقل می‌شوند. دانسته یا ندانسته، تمام طول روز از لیزر‌ها استفاده می‌کنیم؛ اما چند نفر از ما می‌دانیم که آن‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

لیزر چیست؟

لیزر‌ها تفاوت بسیاری با نور معمولی دارند. برای درک بهتر این تفاوت، فقط امواج آبی که در وان حمام تشکیل می‌شوند با امواج بزرگ دریا مقایسه کنید. اگر دقت کرده باشید، می‌توانید با حرکت دست خود به سمت جلو و عقب، امواج نسبتا بزرگی در وان حمام تشکیل بدهید که هر‌چه این کار را بیشتر ادامه بدهید، امواج بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند. اگر می‌توانستید شبیه این کار را در یک اقیانوس انجام دهید، مسلما بعد از چند میلیون بار تکرار، امواج بسیار بزرگ و پرقدرتی توسط دست شما تشکیل می‌شوند. یک لیزر، کاری مشابه همین را با امواج نور انجام می‌دهد. فرایند تقویت نور در یک لیزر، با نور بسیار ضعیف شروع می‌شود و آنقدر انرژی به موج نور اضافه می‌شود تا در نهایت یک موج نور متمرکز و قوی ایجاد شود.

لامپ‌ها و منابع نور معمولی، نور را در همه‌ی جهت‌ها پخش می‌کنند. برخلاف منابع نور دیگر، لیزر‌ها یک باریکه‌ی نوری بسیار نازک و کم‌پهنا گسیل می‌کنند که این مسئله باعث تمرکز انرژی تمام پرتو‌‌ها‌ی نور در یک نقطه‌ی کوچک می‌شود.

نور‌ها‌ی معمولی، شامل پرتو‌ها‌ی غیر هم‌فازی هستند که هر کدام از آن‌ها با فاز خاصی نوسان می‌کند و هیچ نظم مشخصی بین تمامی آن‌ها نیست. درحالی‌که پرتو‌ها‌ی نوری تشکیل‌دهنده‌ی نور لیزر همگی فاز یکسانی دارند؛ به این معنا که همه باهم به مقدار بیشینه و کمینه می‌رسند. ، نور لیزر را دسته‌ای از سرباز‌ها‌ی ارتش تصور کنید که با نظم بسیار در حال رژه رفتن هستند.

در همین راستا این هفته به معرفی کتابی علمی تخصصی در زمینه لیزرها خواهیم پرداخت:::

معرفی کتاب :

سیستم های مخابرات لیزری در فضای باز

Laser Communication System

 نویسنده: مهندس شهریار پاسیار

موضوع کتاب:

استفاده از نور لیزر در مخابرات به ویژه بر روی فیبر نوری مقوله ای شناخته شده می باشد اما انتقال پیام و دیتا از طریق انتشار لیزر در فضای باز  همچون امواج رادیویی بخشی نو و جذاب بوده که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد .

این کتاب اولین مرجع به زبان فارسی است که سیستم های مخابرات نوری در فضای باز که اصطلاح علمی آن  Free Space Optic (FSO)  می باشد را تشریح کرده و خواننده گرامی را درگیر مطالب فروانی در این زمینه می کند همچنین فرای علاقه مندان به این فن آوری نیز  یک پروژه صد درصد عملی و قابل ساخت معرفی شده است.

نویسنده این کتاب تلاش کرده است تا مطالب و موضوعات علمی مطرح شده را با بیانی روان و  و تصاویر راهنمای متعدد در اختیار خوانندگان ارجمند ایرانی قرار دهد.

پس از مطالعه کتاب با مفاهیم متعددی  گسترده ای پیرامون انتشار لیزر در فضای باز ، اصول و ساختار لینک های لیزری، تاثیرات محیط پیرامونی بر انتشار لیزر و مطالب گوناگون زیادی آشنا خواهید شد.

معرفی نویسنده:

شهریار پاسیار متولد سال ۱۳۴۶ در شیراز می باشد. وی دانش آموخته کارشناسی مهندسی مخابرات و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه شیراز بوده و هم اکنون مدیر فناوری اطلاعات مخابرات استان  فارس و رادیو آماتور بین المللی  می باشد.

هدف از نوشتن کتاب:

 آشنایی خوانندگان ایرانی با دو فناوری مطرح امروز با ساده ترین زبان ممکن و با پروژه های عملی که هر چه بیشتر با آن آشنا شده  و قدرت خلاقیت و بهره وری از این فناوری افزایش یابد.

مخاطبان:

کلیه علاقمندان فناوری با هر میزان تحصیلات می توانند از این کتاب ارزش مند استفاده لازم را داشته باشند و برخلاف اسم آن، تنها مختص رشته ای خاص و یا گروه خاصی از افراد با یک سری پیش دانسته نیست که از مزیت های این کتاب به حساب می آید.

1107420cookie-checkکتاب سیستم های مخابرات لیزری در فضای باز

نظرات بسته شده است.