مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

راه های برون رفت مخابرات ایران از شرایط امروز.

مخابرات ما (سردبیر) – نویسنده  پایگاه خبری مخابرات ما مدت هاست این متن را نوشته اند اما در انتشارآن تردید داشتند .نگران زده شدن انگ جانبداری بودند. وقتی متن را خواندم بهتر دیدم دیگران هم بخوانند.حیف است بخاطر نگرانی از دیدگاههای مخالف منتشر نشود. بعنوان سردبیر مطالعه این متن را به همه توصیه می کنم.

مطلب آزاد-

مخابرات ما- روزگار عجیبی است مشکل  مدیران و کارکنان شرکت  مخابرات ایران پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان آن شده است.هزینه های پرسنلی سال به سال مطابق قانون افزوده می شود ولی درآمدهای شرکت طبق قانون, کاهش می یابد!

آن شرکتی که روزی بر سر بروزرسانی خدمات و پوشش حداکثری خدماتش مسابقه بود و ارزیابی مدیرانش بر اساس گستره کمی و کیفی خدماتش صورت می گرفت امروز در شرایطی قرار گرفته که هزینه های روز مره اش را باید دربیاورد.

 

چرا این اتفاق افتاده است؟

واقعا چرا به چنین روزی افتاده ایم؟

روند آتی این شرکت چگونه خواهد بود؟

تغییرات پیاپی مدیران این شرکت در فواصل کوتاه زمانی چه عایدی برای این شرکت آورده است؟

به عنوان عضو  جامعه مخابراتی معتقدم راه حل برون رفت از این مشکلات در این چند نکته نهفته است:

 

۱- دولت مخابرات را به حال خود واگذارد و هزینه های خود را روی دوش مخابرات نیندازد.مواردی مثل مطالبات کارکنان و بازنشستگان و همچنین کارگزاران روستائی که باید در قالب زیر ساخت منظم می شدند از نمونه های آن است.

۲- سهامدار عمده به دنبال سود سالانه از پیش تعیین شده و غیر واقعی خود نباشد و اهداف بلند مدت را جایگزین سودهای روزمره کند.

۳- مدیران مخابرات بر اساس  دانش مدیریتی خود کار کنند و هرگز تسلیم محض مقام مافوق نباشند.بقول معروف بین بودن و نبودنشان باید فرقی باشد.
۴- علم و دانش مدیریت و تجارت در رگ و جان شرکت جاری و ساری گرددسعی و خطا را به کناری نهاده و به راه علم بازگردیم.

۵-  کارکنان باید دوباره به شرکت برگردند.کارکنانی که هر روز   استرس  و اضطراب های سازمانی  احاطه شان کرده باشد و هنوز هم با حداقل حقوق بعنوان کارگر ساده کار کنند نمی توانند منشا تاثیر باشند.

۶- توسعه، توسعه! مخابرات امروز فرسوده و پیر شده است.با تکنولوژی های امروز باید سرویس بدهیم.تجهیزات سالهای دور به درد امروز نمی خورد.فیبر باید قطعا جایگزین سیم های مسی در سطح شهرها شود.

۷- مدیریت سالانه و کوتاه, آفت مخابرات شده است.هیچ مدیری نمی تواند برنامه درازمدت بریزد.نباید بر اساس سلیقه مدیران ر ا تغییر داد.بحث ما در مورد امروز مخابرات نیست بلکه این نسخه برای مخابرات دائمی است.

۸- به مخابرات اجازه داده شود مثل تمام شرکتهای خصوصی دیگر نحوه عرضه سرویس ها و قیمتش را خودش تعیین کند.نمی دانم چرا به مخابرات که می رسد همه درد مردم دارند.اما سرویس خوب هزینه خوب می خواهد.هیچ شرکتی هم از جیب خودش نمی تواند این هزینه را بدهد.

 

همه اینها یا باید با هم انجام شود یا هیچیک انجام نشود.اگر مدیری را بیاورید که در بخشی از کار اختیار داشته اما در سایر بخش ها اختیار نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد.

برخی از بندهای بالا  برای شرکت هزینه زاست. این هزینه ها باید از محل برگشت سود سالانه سهامداران به شرکت تامین شود. وگرنه وضع شرکت از انچه هست بدتر هم خواهد شد. مخابرات ایران پتانسیل های زیادی دارد ولی فدای دیدگاه های مدیریت سهامدارانش (دولت و سهامدار مدیریتی)   پس از خصوصی سازی شده است . باید بپذیریم مدیریت یک علم است و شرکت داری هم در قالب همین علم انجام می شود.

همه اجزای این شرکت در اصلاح آن موثر هستند اما مدیران ارشد و متولیان آن بسیار مهمتر… کارکنان به اجبار از راهی می روند که مدیران در مقابلشان گشوده اند!

 

1091500cookie-checkراه های برون رفت مخابرات ایران از شرایط امروز.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
21 نظرات
  1. همکار بازنشسته می گوید

    جناب سر دبیر
    قرص کنید الان مخابرات به شرکت خارجی مثل ترک سل فروخته شده بود شک نکنید آیین نامه سال ۱۳۸۹ که سهل است آیین نامه سال های ۱۳۵۰ به قبل را هم دولت روی آنها اجرا و به عناوین مختلف پول از شرکت مذکور میگرفت. اما الان که خودمانی ها خریدنش دائم از تعهدات خود قرار میکند. شرکت خصولتی هم از آن بدتر.

  2. سمات می گوید

    چند نکته مهم در شرکت مخابرات وجود دارد که مسبب مشکلات فعلی واتی است .نخست عدم افزایش قیمت ویا تعرفه خدمات متناسب با افزایش تورم ودستمزد ها وسایر هزینه های شرکت است .دوم موانع سیاسی موجود برای فعالیت شرکت مخابرات به عنوان یک واحد اقتصادی است موانعی که تا حد امنیت ملی نیز گستره ان وسیع است نگاه قلک مابانه دولت ومالکین ان به شرکت جهت تامین منابع مورد نیاز .عدم وجود بودجه های عملیاتی سرمایه ای برای رشد وتوسعه کمی وکیفی تجهیزات مورد نیاز وبروز رسانی ان .وجود موانع فرهنگی جهت استفاده از بسیاری از تکنولوی های جدید رسانه ای وتصویری .بی برنامه گی وسو استفاده از مدیریت زمان جهت انعقاد قراردادهای داخلی وخارجی به منظور کسب حداکثر سود وانتفاع توسط مدیران عالی شرکت در دوره مدیریت .هزینه های سر بار شرکت که به صورت دستوری به شرکت تحمیل میشود .وموارد دیگری که بسیاری از دوستان ذکر نموده اند .شرکت استقلال اقتصادی ومدیریتی نداشته وبیشتر شرکت معین کشور ودولت و… است لذا زیاد به فکر مشکلات فعلی واتی نبایستی باشیم .مشکلات هم برنامه ریزی شده ومدون شده توسط اتاق فکر حاکمیت ملی وشرکت است .

  3. ناشناس می گوید

    سلام اولا طبق گزارش صورتهای مالی کل هزینه های پرسنلی کمتر از ۱۷ درصد درامد شرکت است پس ۸۳ درصدش کجا هزینه میشود ؟توسعه که تقریبا تعطیل است نگهداری هم در حد ۱۰ درصد لازم انجام میگیرد پس درامد ها کجا خرج میشه ؟چقدرش بعنوان سود توزیع میگردد؟و….

  4. نصیر می گوید

    باسلام خدمت سردبیرمحترم یک نظرنوشتم شایدقابل انتشارنبودیک مدل دیگرمینویسم اولا۱-این چه قانونی اصل ۴۴که فقط شماره ۴۴رامیشناسیم نتیجه این اصل این شده قانون ارباب رعیتی همان زمان های قدیم ۵۰ سال پیش ۱۰۰یا۲۰۰ نفرکشاورزبرای یک ارباب کارمیکردندفقط هزینه خوردخوراک شان تامین میشدوهرچی محصول ودرامدبود نصیب ارباب میشدحالا این مخابرات ننه مرده راکه پول سیستم ودستگاه رابوسیله امورمشترکین همراه وثابت بعنوان ودیعه ازملت مظلوم تامین کردندوزمانی شروع به درامدزایی وسود رسیددرعرض ۵دقیقه فروخته شدوکارکنان بدبخت هم داخل گونی شده باتمام امکانات واگذارشدکجایی دنیاهچین مدلی داریم کجایی اسلام وقرآن همچین دستوری هست که شمامال مردم این طوری پایمال کنیدکی میخواهدجواب دهدمگردرامدمال سهامداراست بله دراخرسرهم کارمندمیشودمثل آن رعیت بخش خصوصی ورسمی تحت فشارروحی روانی شمارش معکوس برای بازنشستگی وآقای ارباب هم جیب اش راپرمیکندومیگویم عدالت علی(ع)هی شعاربدیم کی باورمیکنه .حالا میخواهیم ازاین وضعیت بیرون بیایم.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نصیر خان
      هم قبلی تایید شده هم این
      دیگه چی بگم … کم معرفت …

      1. نصیر می گوید

        سلام سردبیران بخدا دست خودم نیست من درتمام سیستم با نمره ۲۰کار کردم ولی میبینم اینقدردرحق کارکنان اجحاف میشود وقتی نظر یک مقداردیرترمنتشر میشودناراحت میشوم دست شمادردنکندکارشماعالی بود که هردوخبرمنتشرکردی واقعا حق مطلب رابجااوردی خیلی خیلی ممنون و تشکر.

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          نصییر جان
          قربون شکلت
          بخدا نمی رسم به حجم کارها
          رصدگر کامنتهای قطعا بدون مشکل را تایید میکند.بقیه را نگه میدارد تا من ببینم.
          اینها قدری طول می کشد.قبول دارم.ولی چه کنم؟ یکی به من بگوید چه کنم؟ همان را اجرا می کنم.
          نصیر جان گاهی از شدت بی خوابی بی هوش میشم.

  5. احسان می گوید

    یک راه اساسی تر هم وجود دارد و آن این است که مخابرات را به دولت برگردانند .

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      دولت مخابرات رو میخواد؟
      مطمئن نیستم!

  6. عبدالرحمن می گوید

    یک مرتبه بگو انقلاب شود دیگر! نه عزیزم کافی است مخابرات را از دست صاحبان فعلی اش بگیرند ، دوباره در بورس عرضه شود تا یک بخش خصوصی واقعی بخرد نه خصولتی لذا خودبخود موارد شما رعایت می شود!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      معلومه ضریب هوشی بالایی داری.
      جدی میگم ها!

  7. ناشناس می گوید

    ضمن تشکرازاظهارنظرتان که درست هم هست ولی کافی نیست هرچندازنظرمالی فقط دوموردیادشده میتواندکلی درپایین امدن بدهی موثرباشد امانکاتی هم بایدگفته شود ۱__هرچند درامدمهم است امانحوه هزینه کرد مهمتر ۲_خدمات اول وشسکام امروزبااین شرایط مفیدواقع نشده ،هزینه ای دیگر برمخابرات تحمیل مینمایند ۳_عناوین مدیریتی امروزدرستادهاغیرازهزینه زیادچندان کارایی وبهره وری راباتوجه به تمرکزامورات درشرکت مخابرات ایران ندارد ۴_برون سپاری ونحوه تامل باان دارای معایبی است که بایدرفع گردد۵_اکثرانتصابات رنگ وبوی سیاسی دارد نه اجرایی ….البته مسایل دیگی نیزهست انشاءالله دراینده نیازباشدذکرخواهدشد

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      عالی بود
      ممنونم
      با شما هم عقیده ام
      ولی نویسنده ادعا نکرده که همه راهها رو نوشته.راههای شما هم درسته

  8. ناشناس می گوید

    نصیر میگوید سلام دوستان وسردبیرمحترم دردرس الکترونیک دیجیتال خوانده ایم ۲۵سال پیش چهارحالت گیت اند(AND)
    فقط دریک حالت خروجی ۱داریم یعنی اگریک ورودی ماصفرباشدخروجی صفراست اگرهردوورودی یک باشدخروجی هم یک خواهدبودالان این شرکت مخابرات به این عظمت که ماداشتیم واگذری آن بااین وضع به بخش خصوصی غلط واشتباه بود ونحوه مدیریت هم مثل واگذاری اشتباه یعنی صفرضربدرصفر نتیجه خروجی صفر.(یعنی کارغلط راباز غلط انجام میدهیم)

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      صفر در صفر میشه چی؟
      خروجی ها یا صفره یا ضعیف!

  9. همکارشما می گوید

    سلام واقعا احسنت حق مطلب روادا کردید دیگه ازاین بهتر نمیشد گفت ولی کو گوش شنوا

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام سلامت باشید
      از نویسنده واقعا ممنونم که اجازه انتشارش رو داد
      داد یا نداد … ما منتشر کردیم
      ولی راست میگین واقعا مطلب جالبی بود

  10. ناشناس می گوید

    سردبیر گرامی شما خود می دانید که مدیری که بالای سی سال دارد کارمی کنند هنوز فکرش درسیستم انالوگ است نه فیبر نوری وسیستم دیجیتال امروزه کارکنان جوان خدوم که مشغول فعالیت هستند تحصیلاتشان با تکنولوژی جدید پیش امدند مخابرات را می توان بااین جوانان غیرتمند ساخت امروزه روسا فکرشان این است که کی سرماه بشود وحقوق وپاداشهای انچنانی را دریافت کنن بروید تحقیق کنید بیشترین هزینه هایی که امروز متحمل مخابرات می شود از پرداختیهای روسا ومدیراست جالبه بدانید این اقایون شدند ماشین امضا که ان هم درمواردی مضایقه می کنند

  11. کارمند کوچولو می گوید

    کی گفته درآمد مخابرات کم شده است که شما می نویسید:
    “هزینه های پرسنلی سال به سال مطابق قانون افزوده می شود ولی درآمدهای شرکت طبق قانون, کاهش می یابد!”
    مگر در سالهای ماضی هزینه های پرسنلی مطابق قانون برای تمامی دستگاههای دولتی وخصوصی اضافه نمی شده است .این که چیز تازه ای نیست وتازه مطابق قانون است . توزیع سود سالیانه نیز نشان از درآمدزا بودن مخابرات است لکن برداشت درآمد مخابرات وصرف آن در جاهای دیگر غیر از مخابرات مشکل اصلی می باشد مثلا تا ده سال که صرف پرداخت اقساط خرید مخابرات می گشت وکارکنان همراهی وتحمل می کردند وحالا که اقساط تمام شده آقایان نمی خواهند کمی از این درآمد عظیم را خرج خود مخابرات کنند( هم توسعه ونگهداری وهم پرسنل) لذا این چه حرفی است که شما میزنید که تمام مشکلات شرکت را هزینه های پرسنلی اعلام می کنید در حالیکه دریافتی این قشر زحمت کش وصبور حتی از هم ردیفانشان در همراه اول وشرکت زیر ساخت خیلی کمتر است
    لذا ضمن تائید اقداماتی که برای برگشت شور ونشاط و درآمد وسود بیشتر به شرکت متذکر شدید نباید کدهای اشتباه داد وآن اینکه انگار کل مشکلات بخاطر هزینه های پرسنلی است

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      برادر خوبم
      ما (نویسنده) فقط تراز مالی استانها را می بیند و نظر می دهد.
      امکان انتشارش نیست ولی شما می توانید برای استان خودتان بروید نگاه کنید
      شما کلیتی را بررسی می کنید نویسنده آنچه هست و می بیند.
      بحث ریاضی و مالی است.
      نویسنده مدرک مستند می خواهد دعوا ندارد با شما.
      گذشته از ان ، نویسنده کسی است که کاملا به همه دردها و درآمدها آشناست ….
      نظرش را داده همانطور که شما نظر دادید و منتشر شد

      1. کارمند کوچولو می گوید

        سلام اولا طبق گزارش صورتهای مالی کل هزینه های پرسنلی کمتر از ۱۷ درصد درامد شرکت است پس ۸۳ درصدش کجا هزینه میشود ؟توسعه که تقریبا تعطیل است نگهداری هم در حد ۱۰ درصد لازم انجام میگیرد پس درامد ها کجا خرج میشه ؟چقدرش بعنوان سود توزیع میگردد؟و….

نظرات بسته شده است.