مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

خداحافظی مشترکان گلستانی با قبوض کاغذی برق

مخابرات ما-مالکی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در راستای تحقق دولت الکترونیک از سال گذشته، برنامه‎ریزی‎های لازم برای حذف قبوض کاغذی و الکترونیکی شدن قبوض صورت گرفت.

براساس آمار ۳۵ میلیون کنتور برق و حدودأ همین تعداد کنتور آب و گاز در کشور وجود دارد یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‎شود، در حالیکه اگر این قبوض به صورت الکترونیکی صادر شود شاهد صرفه‎جویی در هزینه‎ها خواهیم بود و دولت می‎تواند این هزینه‎ها را در جای دیگر و برای رفاه مردم هزینه کند.

الکترونیکی شدن قبوض از ابتدای مهرماه سال جاری در تمام شهرهای گلستان انجام می‎شود با این وجود هنوز برخی از مشترکان در خصوص چگونگی دریافت قبوض الکترونیکی، پرداخت و محاسبه آن دغدغه دارند از این رو با علیرضا افشار رئیس کارگروه فرابری داده‎های شرکت توزیع برق استان گفتگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس: با توجه به حذف کاغذی قبوض چگونه به مردم خدمات ارائه می‎شود؟

افشار: راه‌های خدمات‌رسانی مختلف است در فاز اول برنامه ارسال پیامک برای مشترکان در نظر گرفته شده است از ابتدای مهرماه این روش جایگزین قبوض کاغذی خواهد شد در واقع صورت حساب با یک فرمت پیامکی برای مشترکان ارسال می‎شود.

در این پیامک اطلاعاتی از جمله نام مشترک، تاریخ قرائت، مبلغ بدهی و اطلاعات تکمیلی ارسال می‎شود در انتهای پیامک لینک به زبان لاتین است که اگر بر روی آن کلیک شود صورت حساب کامل کاغذی در گوشی نمایش داده خواهد شد.

اما روش دیگر استفاده از «آپ تلفن همراه» است که تحت سیستم عامل اندروید می‎باشد افرادی که تمایل به نگهداری صورت حساب خود به صورت آرشیو دارند، می‎توانند تمام صورت حساب خود را از تاریخی که کنتور مکان مسکونی یا تجاری نصب بوده را داشته باشند در واقع با این نرم‌افزار می‎توان تمام سوابق قبوض قبلی خود را بدون هیچ محدودیتی داشته باشند.

فارس: آیا پیامک‎های ارسالی برای مشترکان هزینه‎ای در برخواهد داشت؟

افشار: پیامک‎های ارسالی برای مشترکان رایگان است و جزو هزینه‎های جاری شرکت‎های توزیع برق محسوب می‎شود.

فارس: آیا راهکاری برای افراد سالمندی که توانایی استفاده از تلفن همراه را ندارند در نظر گرفته شده است؟

افشار: سعی می‎کنیم در این موارد از ظرفیت فرزندان این سالمندان استفاده کنیم و پیامک قبوض برق به تلفن همراه فرزندان ارسال شود اگر در این رابطه نیز دچار مشکل شدند می‎توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولتی یا روستایی مراجعه از روی پیامک پرینت قبوض خود را بگیرند و بر این اساس پرداخت داشته باشند حتی می‎توانند پرداخت الکترونیکی را در این دفاتر انجام دهند.

*۷۰ درصد از مردم گلستان الگوی مصرف برق را رعایت می‎کنند

فارس: محاسبه مصرف برق مشترکان به چه صورت انجام می‎شود؟

افشار: در محاسبات ما و محاسباتی که توانیر ابلاغ کرده است میزان متراژ منازل در مصرف لحاظ نمی‎شود الگوی مصرف برای مشترکان خانگی است که حدود ۸۰ درصد مصرف برق استان خانگی می‎باشد.

گلستان به دو منطقه گرمسیر چهار و منطقه گرمسیر سه تقسیم می‎شود و با برخی از استان‎ها دیگر متفاوت است، در چهار ماه از سال جزو مناطق گرمسیر محسوب می‎شود از ابتدای خرداد تا ۱۵ شهریور در این بازه نرخ برق نسبت به ماه‌های دیگر ارزان‌تر است.

الگوی مصرف برای ماه‌های گرم در منطقه گرمسیر چهار که از ابتدای خرداد تا ۱۵ شهریور محاسبه می‎شود ۴۰۰ کیلو وات است برای شهرهای منطقه سه که شامل مراوه‌تپه، گنبدکاووس، مینودشت، کلاله، گالیکش، اینچه‌برون، انبار‎الوم و آققلا می‎باشد یک‌هزار کیلو وات است در غیر این ایام الگوی مصرف برای استان ۲۰۰ وات می‎باشد البته طبق محاسبات شرکت توانیر۷۰ درصد از مردم گلستان الگوی مصرف را رعایت می‎کنند.

*افزایش ۷ درصدی تعرفه برق در سال جاری

فارس: آیا میزان تعرفه‎ها در سال جدید افزایش یافته است؟

افشار: با توجه به ابلاغیه هیئت دولت از ابتدای اردیبهشت سال جاری هفت درصد به بهای برق مصرفی مشترکان اضافه شده است.

فارس: برای افرادی که مستأجر هستند و مکان زندگی آنها در حال تغییر است چگونه پیامک قبوض برق ارسال می‎شود؟

افشار: ما به شماره تلفن همراه مالکان نیازی نداریم بلکه تلفن مصرف‌کننده برق را نیاز داریم تلفن همراه نیز قابلیت جابجایی دارد، افرادی که مستأجر و مالک هستند شماره تلفن خود را ارسال کنند قابلیت تغییر وجود خواهد داشت وقتی ملک آنها عوض شد می‎توانند شماره همراه را حذف و برای مکان جدید ارسال کنند.

فارس: برخی از مشترکان از اینکه کنتور برق ۲۵ روزه خوانده می‎شود اما مبنای محاسبه ۳۰ روزه است گلایه دارند، در این رابطه توضیح بفرمایید.

افشار: صورتحساب برق مصرفی طبق آیین‌نامه کمتر از ۶۰ روز است و براساس مصوبات هیئت وزیران به جهت رعایت مصرف مشترکان، کاهش بار مصرف یک ماه قبض صادر می‎شود.

گاهأ پیش می‎آید با توجه به تعطیلات صورت حساب ۲۵ یا ۳۵ روز صادر می‎شود اما مبنای صورت حساب ۳۰ روزه است یعنی پولی که از مشترکان گرفته می‎شود براساس نرخ روز جداول محاسباتی است و تبدیل به ۳۵ روز خواهد شد.

در واقع بهای اضافی از مشترکان اخذ نمی‎شود بعد از هدفمندی یارانه‎ها که سال ۱۳۸۷ صورت گرفت جداول به این صورت است که متوسط مصرف ماهیانه محاسبه می‎شود.

1083700cookie-checkخداحافظی مشترکان گلستانی با قبوض کاغذی برق

نظرات بسته شده است.