مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چرا من وارد داستان اصفهان شدم! بخشی از ماجرای اصفهان(۱)

ماجرای اصفهان

مخابرات ما- هدف از این نوشته باز کردن چشم هاست. چشم هایی که نباید طبق عادت ببیند.هوشمندانه و ….!

 

مخابرات ما- بطور کلی زمانی اصفهان برای من مهم شد که در سایت های خبری اصفهانی بر روی این موضوع تمرکز کرده بودند که در اصفهان همه چیز حول یک سوء استفاده بزرگ می چرخد!

در نگاه اول برای منی که سالهاست در جریان خبرهای خوب و بد مخابرات هستم پذیرش اینکه در این اوضاع سوء استفاده های کلان مالی  رخ داده باشد  برای من دور از ذهن بود.

آن روز من از همه خواستم قدری تامل کنند و پای   غریبه ها را به مخابرات باز نکنند. تا امروز هم اگر مخابرات نتوانسته خودش را جمع و جور کند و از تنگناها عبور کند به همین ورود و خروج ها برمیگردد.

 

چرخی در میان اطلاعات اصفهان زدم.

آن ایام تحقیقی کردم و مطالب من آماده انتشار بود تا اینکه با خیر شدم که -فردای آن روز- مخابرات ایران بازرسینی را برای بررسی موضوعات به اصفهان اعزام می کند.به احترام مخابرات ایران چند روزی صبر کردم.هر چند که مخابرات ایران آثار بازرسی ها را منتشر نکرد اما می شد محتوای آن را فهمید.

اجازه بدهید به وضع کلی این استان در جداول ارزیابی نگاهی بیندازیم تا بفهمیم واقعا وضعیت خرا ب است یا خیر.

از نظر مالی وضع اصفهان خوب است.نقدینگی مناسبی جذب کرده و لاوصولی اش هم در حد قابل قبولی است.مسائل مالی جزو موضوعات محرمانه است و نمی توانم منتشر کنم.

در  فروش تلفن ثابت جزو استانهای اول است.در دیتای تجاری وضع  خوبی ندارد در فروش adsl  در میانه های جدول است البته بنظر من وبا امکانات فعلی جایگاه بدی ندارد.

در حالیکه اصفهان در vdsl  انتهای جدول را در اختیار دارد اما در ftth بد عمل نکرده است.در بخش هایی که مربوط است به پاسخگویی به مشتریان, اصفهان متاسفانه جای کار زیادی دارد

نگاهی کلی به وضع استانها نشان می دهد اصفهان وضعیت متوسطی دارد.بحرانی نیست اما دردش مثل درد بقیه استانها ی بزرگ است. هرگز آمارهای عملکردی این استانها در حد این همه هزینه های سنگین نیست.

 

مشکل اصفهان از دید بیرونی چیست؟

آنچه اصفهان را از دیگر استانها متمایز کرده بود جو یک دست مدیرانش بود.هر چه بود بین خودشان بود.بیرون چیزی گفته نمی شد اما در طول دو سال  گذشته وقایعی رخ داده است که چندان خوشایند نیست.

دسته هایی از مدیران  به حذف دیگران پرداخته اند.

گفته می شود دخالت یکی از اعضای هیئت مدیره و خبرهای کمتر دقیقی که به مهندس صدری  و دیگران می دهند باعث شده است یک دستی مدیران بهم بریزد. مثلا  حذف معاونت تجاری در اصفهان یکی از همین نمونه هاست.

یک روز به او می گویند نباش!  و … دیگر نبود!

گفته می شود کارش خوب است.اعتماد بنفس زیادی دارد و شاید همین سابقه طولانی و اندوخته دانشگاهی باعث شده بین او و مدیران فاصله دیگر فاصله بیفتد.

چیزی که من میدانم و او نمی داند دلیل حذف اوست! او گمان می کند مدیر فعلی منطقه عامل حذف مستقیم اوست لذا انتقاداتش را  شامل  مدیریت فعلی کرده است.

 

اتحاد مدیران به خورد.

اتحاد مدیران به هم خورد و هر کسی از قدرت خودش استفاده کرد تا پای رسانه های بیرونی را به مخابرات بکشد.در این میان راست ها و ناراست ها در هم آمیخت تا به همه چیز در اصفهان آسیب بزند.

 

آیا  حرف های رسانه ها درست بود؟

واقعیت این است که حتی رسانه ها حرف مخالفان را بدرستی نفهمیده بودند.این را از تیترهای نادرستشان می توان فهمید.آنچه در رسانه ها منتشر شد  مستنداتی در پی نداشت اما بازرسان حرف دیگری می زنند.

 

پس آیا همه چیز در اصفهان خوب است؟

نه! در اصفهان خیلی چیزها بسیار بد است برخی چیزها بد و برخی متوسط است.همین! درست مثل همه جای مخابرات ایران.

این مشکلات فقط از ضعف مدیریت ناشی نمی شود چرا که در کل مخابرات, شما به همین مشکلات برمیخورید. بخشی بخاطر سیاست های کشوری است  برخی بخاطر کارهای مخابرات ایران و بیشترش هم برای مدیریت های فامیلی داخلی است.

اما دو نکته هست که مشام هر بازرسی را تحریک می کند.

 

مشکلات واقعی در اصفهان چیست؟

بازرسان تهرانی دو مشکل عمده را پیدا کرده اند که ما از آن با خبر شده ایم.مابقی اگر چیزی بوده ما خبر نداریم.

  • الف- سیپ فون و داستان دو صفر
  • ب- بهینه سازی ساختمان قدیمی

 

مشکل اول, سیپ فون!

ذکر این مشکل از این نظر برای ما مهم است که می تواند جلوی مشکلات جدیدی را برای استانهای یگر بگیرد.

گفته می شود چند تلفن ثابت با استفاده از امکان سیپ فون دایر شده است که از بیرون هک شده و برای هر خط سیپ فون هزینه ای میلیاردی روی دست مخابرات گذاشته است.

حداقل در چند شماره ای که ما خبر داریم برای هر یک هزینه ای سه چهار میلیارد تومانی صادر شده است.پولهایی که هرگز وصول نخواهد شد و جمعا حدود ۲۰-۳۰ میلیارد تومان جزو لاوصولی های استان خواهد آمد. امری که درآمدهای کل سال را خراب خواهد کرد.

 

هک شدن سیپ فون؟

سیپ فون شماره ای است که بر بستر اینترنت واگذار می شود یعنی اگر اینترنت قطع شود تلفن کار نخواهد کرد.مشکلی که در این تلفن های اینترنتی وجود دارد این است که اگر دو صفر آن باز باشد بسادگی هک می شود و هکر می تواند تماس های خارج از کشور خود را روی این خط بیاورد.

کاش فقط همین بود! به ما گفته شده است که هکر می تواند ۵۰-۶۰ مکالمه هم زمان را روی خط سیپ فون بیاورد.این اتفاقی است که در اصفهان افتاده است.

یعنی در هر لحظه ۵۰ تماس بین الملل روی خط سیپ فونی توسط سایت های اپراتوری گذاشته شده است.اینها پولش را از مشتری خودشان گرفته اند ولی به خط سیپ فونی یک ریال هم نداده ضمن اینکه او را حداقل  سه چهار میلیارد تومان به مخابرات بدهکار   کرده است.

این موضوع وقتی آشکار شده است که صورتحساب صادر کرده اند!

از من نپرسید حد اعتبار تلفن ها چرا قبل از میلیاردی شدن بدهی مشترک به داد مخابرات نرسیده است چرا که پاسخی برایش ندارم.

 

مشکل دوم- بهینه سازی ساختمانی قدیمی بدون مجوز کافی

گفته می شود ساختمانی قدیمی در تملک مخابرات اصفهان بوده است که برایش مجوز به سازی گرفته اند.قرار بوده تا حد ۶۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه کنند.

اینجا چند مشکل بروز کرده است:

  • ۱- تقریبا ۱۰ برابر مجوز هزینه شده است.
  • ۲- بدون برگزار ی مناقصه و صرفا بصورت فاکتوری این ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
  • ۳- گفته شده برای سهولت در کار و سرعت بیشتر جنس ها از آشناها خریداری  شده است -ذهنتان منفی نشود.این روزها کسی جنس به مخابرات نمی فروشد مگر اشناها, آن هم به چند برابر قیمت اصلی آن.
  • ۴-گفته می شود لوکس خری شده است.یعنی برای اتاق ها کابینت های گران قیمت با طراحی های آنچنانی گذاشته اند (این مورد فقط شنیده است.تا نبینم نمی توانم تاییدش کنم.)

 

از مدیر موثری می پرسم به نظر شما پای سوء استفاده هم در میان هست؟

می گوید قرار بوده ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شود ولی ۵ میلیارد هزینه شده آن هم بصورت فاکتوری. ….. به هر حال ذهن ها بسیار مشوش است.

 

دوستی می گوید : به حیدری زاده گفتم در اصفهان مدیریت نکن.

یکی ار دوستان قدیمی مدیر فعلی منطقه همه چیز را از نگاه خاص اصفهانی ها تفسیر می کند .او می گوید همان ابتدا به حیدری زاده توصیه کردم به استان دیگری برود و در اصفهان, شهر خودش مدیریت نکند اما او گوش نکرد.

منظور این دوست مشترک این است که اصفهانی نباید در اصفهان مدیر منطقه شود وگرنه نمی شود کار کند!

 

نتیجه!

دخالت مدیران تهرانی دو دسته گی در میان اصفهانی ها ایجاد کرده لذا باعث شده مشکلاتش بسیار بزرگتر شود.

عزل  مدیران جناح مقایل پای رسانه ها را به مخابرات باز کرد.

عزل مدیران   مشکلات اصفهان را بخوبی باز کرد.این مشکلات وجود داشته.

 

این شرایط قابل دوام نیست.

ابن وضعیت قابل دوام نیست.باید جایی یا کسی بین آنان قضاوت کند و در نهایت با تصمیمی اساسی اصفهان را از شرایط جاری نجات دهد.

وضع امروز اصفهان اگر چه در مقایسه با استانهای دیگر معتدل است اما باید برای روشن شدن ماجرا قضاوت شود

 

از برخی افراد موثر در  مخابرات ایران  می خواهم اصفهان را به حال خود رها کنند بگذارند این استان  بدون داوری آنها مدیریت شود. چه بسا حرفهای آنان امروز اصفهان را رقم زده است.

****************

این بحث قطعا با نوشته های شما ادامه خواهد بافت.من فقط آن را شروع کرده ام.روی دیدگاههای خودم هم اصراری ندارم.من از دور می بینم کسانی را که از نزدیک کار می کنند.

 

 

 

 

1078890cookie-checkچرا من وارد داستان اصفهان شدم! بخشی از ماجرای اصفهان(۱)
149 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    با سلام

    1. رصدگر می گوید

      علیکم السلام

  2. ناشناس می گوید

    سلام به همه
    معاون …

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      من ازتون عذرخواهی میکنم
      بنظر میرسه بقدر کافی به موضوع پرداخته ایم

  3. موش می گوید

    موشی در خانه صاحب مزرعه تله موش دید
    به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد
    همه گفتند : تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد…
    ماری در تله افتاد و زن مزرعه دار را گزید
    از مرغ برایش سوپ درست کردند….
    گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند !!!!!
    گاو را برای مراسم ترحیم کشتند
    و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می کرد و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می کرد .

    امیدوارم گرفته باشین چی می گم مخابرات ایرانی ها !!!
    البته امیدوارم

  4. حق بین می گوید

    باسلام و احترام
    برای اینکه خروجی مخابرات اصفهان را در دو سال گذشته ببینید ،بهتر است چند دقیقه اخبار مربوط به آنرا از سایت خودشان tce.ir مشاهده نموده تا به عمق فاجعه پی ببرید .
    غیر از یکسری اخبار مربوط به دیدارها که معلوم نیست چه خروجی داشته ،مابقی تکرار مطالب سایت Tci و والسلام.
    واقعا متاسفم

  5. ناشناس می گوید

    اگر نرم افزارها در مخابرات ایران متمرکز شده و ساختار سازمانی بزرگی در آنجا تشکیل شده است تا هزینه ها کاهش یابد و عملیات متمرکز شود وظیفه مدیریت فناوری اطلاعات استان با یک ساختار عریض و طویل چیست. امروز سری به حوزه مربوط زدم اکثرا کار خاصی نداشتند و کلافه بودند.

    1. ناشناس می گوید

      یکی از دلایل هک شدن سیستم همین شل بودن بدنه ی فناوری اطلاعات است .

نظرات بسته شده است.