مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

تحلیل و بررسی – پرداخت بخشی از سود برای مطالبات.

پرداخت بخشی از سود برای مطالبات.

مخابرات ما- گروهی انتظار دارند از سود سال گذشته مطالبات و معوقات پرداخت شود.

 

مخابرات ما- قبل از مجمع, در جریان مجمع و حالا پس از آن انتظاراتی عنوان می شود که به مرور توقعات را منطقی نشان می دهد یعنی عدم اجرایش را کم کاری جلوه می دهد.ما برای روشن شدن یکی از این موارد به پیگیری آن پرداختیم. چنانچه این انتظارات منطقی است باید مخابرات به آن تن در دهد وگرنه باید خواهندگان نوع طرح خود را تغییر دهند.

.

تعریف موضوع

بازنشستگان در مجمع تلاش زیادی کردند تا بخشی از سود حاصله را به معوقات و نپرداخته های کارکنان اختصاص دهند.برای این امر به تصویب صاحبان سهام نیاز داشتند.اما در زمان طرح مشکلات هیچیک از صاحبان سهام حتی نمایندگان دولت باقی نمانده بودند بجز یک نفر که آن هم موضوعیت جلسه ای نداشت.

هر چند که اعتقاد داریم این مسائل قبل از مجمع باید حل شود و در جریان خواسته ها به تصویب سهامداران عمده برسد.البته از سمود سهامداران جزء نمی توان چیزی برداشت اما اگر سهامداران عمده موافق باشند شدنی است.

اما در مجمع یا قبل از آن این موضوع بعنوان یک مصوبه مطرح نشد.

بهمین دلیل بود که نویسنده مخابرات ما از بازنشستگان پرسیده بود “مصوبه شما در مجمع کو! شما برای چه رفته بودید؟ چه بدست آوردید!”

اینجا بحث ما روی آن مطلب نیست شاید نوع طرح نویسنده خوشایند نباشد اما سوالی پرسیده بود که من هم برایش جوابیه نوشته ام در زمانش منتشر می کنم.

بگذریم.

پس انتظار دوستان بازنشسته و حتی شاغلین کنار گذاشتن بخشی از سود برای مطالبات بوده است که مصوبه بدست نیامد.(این امر در تخصص من نیست لذا زیاد به آن نمی پردازم. فقط می گویم آن را نداریم.)

دو روز پیش در خبری آمده بود که:

مهندس صدری: مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از سود مخابرات برای توسعه ی شبکه ی مخابراتی کشور و در راستای تقویت شبکه ملی اطلاعات هزینه می شود https://www.tci.ir/index.html#!/service/news/details/496

یکی از دوستان در گروه مخابرات ما-رسمی در همین مورد نوشته بود:

…….:

با صحبتهای امروز مهندس صدری مشخص گردید.

?هیچ مبلغی از رقم ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت نشده از سود شرکت مخابرات در مجمع دیروز بابت معوقات به شاغلین و بازنشستگان تخصیص داده نخواهد شد

او راست می گوید.این مبلغ از سود توزیع نشد تا در مخابرات برای سرمایه گذاری خرج شود و  به توسعه اختصاص یابد.   نه در هر هزینه ای.بلکه در امور توسعه. می دانید که آنچه در توسعه خرج شود به حساب هزینه گرفته نمی شود. بلکه می گویند هزینه سرمایه ای است.

اما پرداخت حقوق و معوقات قطعا جزو هزینه است.در مواردی محدود حقوق نیروهای شبکه جزو سرمایه های توسعه ای به حساب می آید اما قطعا حقوق و معوقات جزو این سرمایه بحساب نمی آید.

به هر حال این پیام نشان می دهد که هنوز هم این انتظار وجود داشته است.

این مسئله را با مدیران مخابراتی مطرح کردیم حتی به نوعی به مهندس صدری هم رساندیم.یک توضیح مدیران مخابراتی منطقی بنظر می رسد:

  • ۱- مخابرات این معوقات را پرداخت می کند.(معوقاتی که مربوط است به سال ۹۷ و رفاهیات). مخابرات گفته است “پرداخت می کند, پای حرفش هم ایستاده.” دقیقا جمله مدیریتی است.
  • ۲- این پول ها باید از درآمد داده شود نه از سود.

بنظر می رسد که این حرف از نظر قوانین درست است.شرکت نمی تواند سود محاسبه شده سال گذشته را برای این پرداختها هزینه کند اما از درآمد سال جاری می تواند.انجام این هزینه ها از درآمد با مجوز هیئت مدیره ممکن است.

.

اما از آنجا که اطلاعات ما در این زمینه کافی نیست از خوانندگان گرامی می خواهیم به توضیح این انتظار و مطلب بپردازند ما نیز این نظرات را منتشر می کنیم.

 

 

۲-

1063180cookie-checkتحلیل و بررسی – پرداخت بخشی از سود برای مطالبات.
1 نظر
  1. سوشیانس می گوید

    با سلام
    آنچه مسلم است مخابرات برای سودی که در صورتهای مالی اعلام می نماید ۲۰ % مالیات پرداخت می کند و اینکه بیاید و هزینه های پرسنلی را از محل سود خالص پس از کسر مالیات پرداخت نماید قطعاً غیر منطقی است ، و معادل مالیات پرداختی ( ۲۰% کل آن هزینه ها ) زیان می کند . پس باید برای پردات هزینه های پرسنلی ( معوقات و جاری ) از محل درآمدهای سالجاری کارسازی شود تا ۲۰% مالیات اضافی بر شرکت تحمیل نشود .
    پس چنانچه میدیران یا همکاران هریک بخواهند کاری انجام دهند موعد آن یقیناً موقع مجمع نیست بلکه از همین لحظه تا پایان سالجاریست .

نظرات بسته شده است.