مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قوانین فضای مجازی ناکارآمد است

مخابرات ما –فضای مجازی در کشور ما فضای تازه ایست و نیاز به قوانین تازه دارد. کارگروه های مختلف نیز برای قانونگذاری در این حوزه تعریف شده اند.

مخابرات ما ( محمد – ایرنا) – ایرنا، داوود زارعیان معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران که سال‌ها به عنوان استاد دانشگاه نیز فعالیت می‌کند، روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ارتباطات سیار ایران در جمع خبرنگاران گفت: فضای مجازی تا حدودی در حوزه کسب و کار مدیریت شده اما در حوزه اطلاع‌رسانی رهاست؛ به این معنا که هر فردی که از خواب بیدار شود می‌تواند خبری را در فضای مجازی منتشر کند. اخباری که گاهی منجر به دردسرهای بزرگ می‌شود.
وی با اشاره به این که، قوانینی که طی سال‌های اخیر در مورد فضای مجازی تصویب شده ناکارآمد است، گفت: بعد از این‌که اینترنت در ایران توسعه پیدا کرد، مجلس قانون مطبوعات را به حوزه خبرگزاری‌ها نیز تعمیم داد در صورتی که این قانون نمی‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد. در مراحل بعدی نیز کار جدی در این حوزه صورت نگرفته است.
این فعال حوزه ارتباطات گفت: فکر می‌کنم نه شورای عالی فضای مجازی تا این لحظه در زمینه مدیریت این فضا موفق بوده، نه شورای عالی مدیریت فرهنگی و نه دیگر نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند.
زارعیان ادامه داد: در هر حوزه‌ای به ویژه ارتباطات و فناوری، اطلاعات باید به صورت همزمان در سه زیرساخت فنی، فرهنگی و حقوقی تقویت شود. شاید بهتر باشد ما در کنار زیرساخت‌های فنی که تا الان برای فضای مجازی آماده کرده ایم، به دو زیرساخت اساسی دیگر نیز بپردازیم.
وی تصریح کرد: در بعد فرهنگی این ماجرا، حدود دو سال است بحث «سواد رسانه‌ای» در جامعه مطرح شده است. در برخی کشورهای آمریکایی و اروپایی بیش از ۲۰ تا ۳۰سال قبل نهادهایی تشکیل شد که سواد رسانه‌ای را به نهادهای مختلف آموزش می دادند اما در کشور ما این مسئله بسیار تازه است و پیشرفت در آن می تواند فضای مجازی را ارتقا دهد.
او با تاکید بر این‌که تا الان دو یا سه همایش با محوریت این موضوع مطرح شده و این مقدار کافی نیست، گفت: سال گذشته سواد رسانه‌ای را برای دانش آموزان مقطع دهم نیز تالیف کردند اما آن هم پاسخگو نیست. اگر مجموعه ای از این اقدامات انجام شود، می‌توان فضای مجازی را به سمت درستی پیش برد.
وی در خصوص بعد حقوقی ماجرا گفت: قانون گذاری در این زمینه به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود. نهادهای قانون‌گذار در کشور زیاد هستند؛ شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تنظیم مقررات، وزارت ارتباطات و مجلس. زمانی که تعدد مراکز قانون‌گذاری وجود داشته باشد، امکان فرار کردن از این قوانین نیز فراهم خواهد شد.
او در این خصوص که پیشنهادش برای تصویب قوانین درست و کارآمد در حوزه فضای مجازی چیست، گفت: اگر گروهی از کارشناسان خبره حوزه IT و به ویژه آن‌هایی که به حوزه‌های جدید مانند مدیریت شبکه‌های مجازی اشراف دارند، جلسات تعاملی را برای تصویب قانون برگزار کنند، می‌توانند لایحه‌ای را برای نظام حقوقی جدید این فضا به مجلس ارائه دهند.
وی در پایان گفت: تمام کشورهای دنیا، قوانین خاص برای مواقع بحرانی دارند. حتی در فرانسه که آزادترین کشور در حوزه قانون رسانه به حساب می آید و بسیاری از کشورهای دنیا، قانون مطبوعات خود را از این کشور اقتباس کرده‌اند. در فرانسه نیز برای دو زمان قانون خاص وجود دارد. یکی زمان بحران و دیگری زمانی که منافع جوانان و نوجوانان در میان باشد.
ما در هیچ‌کدام از این دو عرصه، قوانین و مقررات ویژه نداریم. مسئولان می‌توانند قوانین فرانسه را جهت ایده گرفتن برای تدوین قوانین کارآمد فضای مجازی مطالعه کنند.

***

1054660cookie-checkقوانین فضای مجازی ناکارآمد است

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.