مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

کارخانجات شهیدی قندی قلب تپنده مخابرات ایران است

مخابرات ما – مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی گفت: قلب یک پیکر هرگز از آن جدا نمی‌شود، شهید قندی نیز قلب تپنده مخابرات ایران است و نمی‌تواند از آن جدا شود.

مخابرات ما ( محمد – فلزات) – در کشورهای در حال توسعه بحث مخابرات و  انتقال داده جایگاه ویژه‌ای دارد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست که این مهم، تقاضای به سیم و کابل مخابراتی به ویژه فیبر نوری را افزایش می‌دهد. از دو طریق می‌توان این نیاز را برطرف کرد، از طریق تولیدات داخلی یا از کانال واردات. البته براساس قوانین کشور دال بر حمایت از تولیدکننده داخلی، نیاز به کالایی را که تولیدکننده ایرانی توان تولید آن را دارد نمی‌توان از طریق واردات تامین کرد؛ در نتیجه برای تهیه و تامین زیرساخت‌های مخابراتی باید از تولیدات داخلی استفاده کرد. جدای از توسعه کشور یکی دیگر از تهدیدهایی که باید از آن به‌عنوان فرصت استفاده می‌شد، تحریم‌هایی بود که به کشور تحمیل شد، در واقع این دو دلیل باید سبب پیشرفت و توسعه صنعت تولید سیم و کابل مخابراتی می‌شد، اما اینکه چرا این دو عامل، تاثیری چندانی بر افزایش میزان تولید نداشت، دلایل متعددی دارد که در ادامه مطرح می‌کنم.

نبود نقدینگی بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی

 وی گفت: نبود نقدینگی مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی است؛ بدون نقدینگی نمی‌توان تولید را افزایش داد. جدای از نبود  نقدینگی، تحریم‌ها نیز باعث شد با کمبود مواد اولیه روبرو شویم. با توجه به اینکه اصلی‌ترین مواد اولیه تولید فیبر نوری نیز از طریق واردات تامین می‌شود، تحریم‌ها بر تامین مواد اولیه این نوع سیم و کابل مخابراتی تاثیر مستقیم گذاشته و سبب کاهش تولید فیبر نوری شده است؛ در واقع این مطلب که نیاز کشور به استفاده از سیم و کابل مخابراتی افزایش داشته کاملا درست است اما به دلایلی که گفته شد، توسعه و پیشرفت کشور نتوانست موجبات افزایش تولید سیم و کابل مخابراتی را فراهم کند.

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی ادامه داد: متاسفانه در سیل اخیر که یک سوم مناطق کشور با آن در گیر بودند، برخی زیرساخت‌های مخابراتی لرستان، گرگان و خوزستان از بین رفت و نبود نقدینگی جبران این خسارات وارده را دشوارتر کرده است. البته با درایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیاری از معضلات این مناطق در همان روزهای ابتدایی حادثه برطرف شد اما جایگزینی و تعمیر این تجهیزات هزینه‌بر است؛ به طور مثال فیبر نوری یکی از این مناطق دچار مشکلاتی شده بود که با دستور وزیر به سرعت فیبر نوری جدید جایگزین شد، در واقع اگر نقدینگی باشد مدیریت و حل معضلات ناشی از حوادث غیر مترقبه راحت‌تر است.

بدون دریافت مبالغ قراردادها، ادامه حیات دشوار است

ناظریان با اشاره به اینکه همکاری شهید قندی با مخابرات بسیار حمایت‌کننده بوده است، گفت: در رابطه با وضعیت مخابرات در سال ۹۷ باید عرض کنم به آنچه که می‌خواستیم نرسیدیم، امیدوارم که در سال جاری، شرایط بهبود یابد و شاهد معضلات و مشکلاتی که سال گذشته بر صنعت کشور سایه افکنده بود، نباشیم و بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌ها گام برداریم. ما طبق قرارداد و بدون اخذ مبلغی سیم و کابل مخابراتی در اختیار مخابرات قرار داده‌ایم و هنوز پول آن را نگرفته‌ایم، رویکرد مجموعه بسیار حمایتی بوده است اما تبادلات و معاملاتی که بدین صورت انجام می‌گیرد ضرر جبران‌ناپذیری بر بدنه شرکت وارد می‌کند، با توجه به نبود نقدینگی سال گذشته مجبور به فروش تعدادی زمین برای تزریق نقدینگی به مجموعه شدیم، درست است که ما قصد حمایت از مخابرات را داریم اما مخابرات نیز باید شرایط سخت  تولیدکننده را مد نظر داشته باشد تا ادامه حیات برای ما و مجموعه‌هایی مثل ما نیز امکان‌پذیر باشد. این نوع رویکردها مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی به وجود آورده است، تا کی می‌توان بدون دریافت مبلغ قرارداد فعالیت کرد، بلاخره از یک جایی به بعد دیگر توان مجموعه کاهش می‌یابد.

وی با عنوان اینکه تولید شهید قندی پیش از این‌ها باید متوقف می‌شد، بیان کرد: با مشکلات به وجود آمده برای اقتصاد کشور و به تبع آن معضلاتی که شهید قندی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اگر درایت مدیران مجموعه نبود، شهید قندی پیش از این‌ها زمین می‌خورد و مجموعه تعطیل می‌شد. بقا و فعالیت موثر در این شرایط به هیچ عنوان آسان نبود.

استفاده از مواد اولیه با کیفیت از الزامات تولید و تضمین‌کننده فروش است

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با بیان ضرب المثل «آن‌که بامش بیش، برفش بیشتر»، عنوان کرد: هرچه مجموعه بزرگ‌تر باشد مشکلاتش نیز بزرگ‌تر است. در تکمیل صحبت‌های پیشینم در رابطه با معضلات صنعت سیم و کابل مخابراتی باید ادامه دهم نبود نقدینگی بزرگ‌ترین مشکل شهید قندی هست. این مطلب که مطالبات بسیار زیاد یا حتی دارایی‌های قابل توجهی داریم، درست! اما هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند نبود نقدینگی را جبران کند. پیش از این دومین معضل را  ورود مواد اولیه به ایران عنوان کردم، به طور مثال یک نوع فیبر برای تجهیزات نظامی تولید می‌شود که متاسفانه اصلا نمی‌توانیم وارد کنیم، به غیر از این نوع خاص، برای ورود باقی مواد نیز معضلاتی داریم، در ادامه عرض کنم که سومین معضل ما بالا بودن هزینه‌های گمرک است؛ وقتی تعرفه گمرکی و قیمت‌ها‌ افزایش می‌یابد، تولیدکننده نیز ناگذیر مجبور است برای جبران این اختلاف، قیمت سیم و کابل مخابراتی را نیز افزایش دهد که با اعمال این افزایش قیمت‌ها، تقاضا کاهش می‌یابد؛ یکی دیگر از معضلات صنعت سیم و کابل، نوسانات نرخ ارز است که تاثیر آن بر صنایع، در سال گذشته کاملا مشهود بود. قبل ازتحریم‌ها ما مواد اولیه تولید فیبر نوری که همان شیشه است را از کشور ژاپن تامین می‌کردیم اما پس از تحریم‌ها مجبور شدیم که با کشور کره جنوبی همکاری کنیم، البته به دنبال رایزنی با شرکت ژاپنی هستیم که مجددا باب همکاری باز شود. با اینکه قیمت مواد اولیه ژاپنی زیاد است اما ترجیح شرکت ما خرید از محصولات با کیفیت آن شرکت قبلی است.

صادرات نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر شده است

وی درخصوص صادرات گفت: ما در سال‌های گذشته راحت‌تر محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کردیم، اما از سال گذشته صادرات نیز معضلات خاص خود را پیدا کرده است، پیش از این با کشورهای عراق، افغانستان و …. قراردادهایی برای همکاری داشتیم، حتی چند قرارداد با شرکت‌هایی از افغانستان داشتیم که طبق آن از صفر تا ۱۰۰ پروژه مخابراتی از تجهیز کردن تا کابل‌کشی نیز به عهده شرکت شهید قندی بود، اما با افزایش تعرفه‌ها صادرات نیز مشکلات خاص خود را پیدا کرد.

تولید فیبر نوری معضلات خاص خود را دارد

ناظریان در پاسخ به این سئوال که آیا این معضلاتی که درخصوص فیبر نوری وجود دارد در بحث سیم و کابل مخابراتی مسی نیز وجود دارد، توضیح داد: در یحث سیم و کابل مخابراتی مسی با توجه به اینکه تمامی مواد اولیه تولید سیم و کابل داخلی است به اندازه فیبر نوری با مشکل مواجه نیستیم، البته نوسانات قیمت مس موجب افزایش قیمت تمام شده سیم و کابل مخابراتی و به تبع آن کاهش تقاضا شده است اما به مراتب مشکلاتش از فیبر نوری کمتر است. چون مشکل استفاده از ال سی را ندارد، افزایش تعرفه‌ها تاثیری بر قیمت نهایی آن ندارد، تنها مشکل ما در بحث تولید سیم و کابل مخابراتی یک چیز است که در صد خلوص مس مصرفی در سیم و کابل باید ۹۹٫۵ درصد باشد که تنها محصول یک شرکت مفتول‌ساز این درصد خلوص را دارد و ما می‌توانیم تنها بر اساس استاندارد ها  سیم و کابل مرغوب تولید کنیم در نتیجه هر زمان که این شرکت مس عرضه کند مشکلی نداریم اما اگر مس خود را عرضه نکند تولید ما با مشکل مواجه می‌شود. به غیر از مس، پلی اتیلن و مستربچ نیز در داخل کشور تولید می‌شود، پس تامین این مواد نیز آنچنان دشوار نیست.

تولید سیم و کابل برقی با کیفیت در شهید قندی

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی گفت: به صورت کلی سیم و کابل مخابراتی به دو بخش تبدیل می‌شود، مسی و نوری که هر کدام از این دو بخش‌ نیز خود به چند نوع دیگر تقسیم می‌شود؛ کابل‌های مسی شامل کابل‌های ژله فیلد خاکی، ژله فیلد کانالی، ایرکور کانالی، هوایی مهاردار و سیم‌های دوبل هستند؛ فیبرنوری نیز به سه بخش، مالتی مد، سینگل مد و NZDSF تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کابل‌ها به منظور خاصی در سیستم کابل‌کشی استفاده می‌شوند؛ به طور مثال از فیلد خاکی برای انتقال برق از مرکز تا درب منزل استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: قطر مفتول مسی که در سیم و کابلی مخابراتی استفاده می‌شود ۰٫۴ میلی‌متر است؛ به طور کلی مقاطع مس سیم و کابل ۰٫۴،۰٫۶،۰٫۸ و ۰٫۹ میلی‌متری است که از دو سیم و کابل با سطح مقطع ۰٫۸ و ۰٫۹ میلی‌متری در سازمان‌هایی همچون پتروشیمی‌ها که مفاصل طولانی دارند و برای انتقال صوت از کابل استفاده می‌کنند، مصرف می‌شود.

ناظریان ادامه داد: مفتول  ۸ میلی‌تری را از طریق بورس خریداری می‌کنیم و با سیستم «دای» این مفتول را تا قطر ۰٫۴ میلی‌متر می‌کشیم، عمده مصارف مخابراتی نیز سایز ۰٫۴ میلی‌متر است. در بحث روکش نیز کارخانجات تولیدی شهید قندی شرکتی را تحت عنوان «بسپار ایساتیس» دایر کرده است که  پلی اتیلن خام را تهیه کرده و پس از انجام فرآیندهای خاصی آن را تبدیل به روکش می‌کند؛ در واقع ۹۹ درصد مواد اولیه تولید سیم و کابل مخابراتی مسی در داخل کشور تولید می‌شود. برای تولید سیم و کابل برقی نیز از همان مفتول  ۸ میلی‌تری استفاده می‌شود؛ کیفیت سیم و کابل برقی شهید قندی نیز به اندازه سیم و کابل مخابراتی این مجموعه با کیفیت است.

رقابت سالم بسترساز موفقیت است

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با عنوان اینکه استفاده از سیم و کابل مسی از رواج افتاده است، بیان کرد: در حال حاضر کشور به سمت استفاده از فیبر نوری پیش می‌رود و مخابرات برای اینکه بتوانددیتای بیشتری در مدت زمان کمتری  انتقال دهد، رو به توسعه شبکه‌های مخابراتی از طریق فیبر نوری کرده است. به طور مثال با یک فیبر ۱۲ کر خاکی سینگل مد تقریبا ۳ برج ۷۰ واحدی می‌توانند شبکه شوند.

وی با بیان اینکه رقابت سالم همیشه بسترساز موفقیت است، گفت: بین شرکت‌هایی که سیم و کابل مخابراتی مسی تولید می‌کنند فقط شهید قندی توان ساخت کابل‌های پر زوج را دارد که ما امیدواریم شرکت‌های دیگر نیز به این مرحله برسند، وجود رقیب سبب پیشرفت می‌شود. وقتی رقیبی وجود دارد در رابطه با موضوع و تخصص، مسیرهای تازه‌ای کشف می‌شود. شهید قندی کابل‌های زوجی دو هزار ۴۰۰ و هزار و ۸۰۰ تولید می‌کند که معتبرترین تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل کشور نیز توان تولید آن را ندارند. تولید کابل‌های کم زوج ساده هوایی برای مجموعه ما اصلا به صرفه نیست، واحدهای تولیدی به اصطلاح زیر پله‌ای، بیشتر اقدام به تولید این نوع سیم وکابل می‌کنند؛ این واحدها بدون رعایت هیچ‌گونه استانداردی و تنها با در نظر گرفتن نفع شخصی اقدام به تولید کابل‌های کم زوج ساده هوایی می‌کنند.

بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصص، پشتوانه هر مجموعه‌ای است

ناظریان در پاسخ به این پرسش که نقش تکنولوژی در صنعت سیم و کابل تا چه حد پررنگ است، بیان کرد: مطمئنا تکنولوژی پس از مواد اولیه با کیفیت، در راستای تولید سیم و کابل مخابراتی مرغوب، اصلی‌ترین نقش را دارد، یکی از ویژگی‌هایی که مجموعه ما را در این صنعت، سرآمد کرده، این است که با وجود تمامی مشکلات، شهید قندی از کیفیت محصولات خود نکاسته و همچنان با سود بسیار ناچیز همان سیم و کابل با کیفیت را تولید می‌کند؛ البته اگر سودی در کار باشد!

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با بیان اینکه کیفیت سیم و کابل مخابراتی در ارسال سیگنال بسیار مهم است، عنوان کرد: در کابل‌های کانالی، قرقره کابل را در میانه مسیر قرار گرفته  و در مرحله بعدی از دو طرف کشیده ‌می‌شود؛ اگر کیفیت کابل خوب نباشد در مرحله باز شدن از قرقره دچار پارگی می‌شود و باید از مفصل برای اتصال کابل استفاده کرد، استفاده از هر یک از این مفاصل معضلات خاص خود از جمله قطعی، نویز، اختلال در ارسال دیتا و مشکلات متعدد دیگری را به همراه دارد.

موفقیت اتفاقی نیست

وی با عنوان اینکه برای بهترین بودن باید هزینه پرداخت، گفت: همیشه برای بهترین بودن باید تلاش کرد و بها داد، ما نیز این بها را داده‌ایم، البته خیلی مسائل متفاوتی در موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه موثر است، یکی از ویژگی‌هایی که ما را از دیگر مجموعه‌ها جدا می‌کند، بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصص است؛ پشتوانه هر مجموعه‌ای نیروی انسانی آن مجموعه است.

ناظریان با بیان اینکه تکنولوژی و دانش در تولید سیم و کابل مخابراتی از فاکتورهای مهم تولید سیم و کابل مخابراتی با کیفیت است، ادامه داد: در بحث تولید سیم و کابل مخابراتی به ویژه فیبر نوری، تکنولوژی نقش مهمی را ایفا می‌کند، مجموعه ما نیز از به‌روزترین ماشین‌آلات تولید سیم و کابل مخابراتی استفاده می‌کند.

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در ادامه گفت: یکسری شاخص‌هایی برای سنجش کیفیت سیم و کابل مخابراتی وجود دارد که پ در شرکت ما با دقت و حساسیت بسیار این تست‌ها انجام می‌گیرد، اگر کوچک‌ترین مشکلی در این سیم و کابل‌ها رویت شود آن را به عنوان ضایعات کنار می‌گذارند، در بحث سیم و کابل مخابراتی مسی این ضایعات قابل استفاده هستند اما در بحث فیبر نوری ضایعات کاملا بلااستفاده می‌ماند. اگر کیفیت از استاندارد پایین‌تر باشد کابل را روانه بازار نمی‌کنیم و به عنوان ضرر تولید محسوب می‌شود.

تکمیل بودن سبد کالا نیز بر میزان فروش بسیار تاثیرگذار است

ناظریان در رابطه با فیبر نوری غیر خاکی توضیح داد: در کاربردهای هوایی باید از فیبر مهاردار استفاده شود، در مسیر قزوین تا گیلان اگر توجه کرده باشید تیرک‌های کابل‌های نوری با فاصله زیاد از هم قرار گرفته‌اند  که این کابل‌ها دقیقا کابل‌های مهادار هستند در شمال کشور به دلیل وجود شالیزارها نمی‌توان از کابل خاکی استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه فاکتورهایی می‌تواند میزان فروش را افزایش دهد، عنوان کرد: جدای از سیاست‌های کلان کشور که تاثیر بسزایی بر بازار دارد، اولین گام برای تضمین فروش، انتخاب فرد مناسب برای این بخش است، در واقع نماینده فروش پیش از داشتن روابط عمومی بالا، باید دارای دانش لازم بوده و اشراف کافی را بر موضوع داشته باشد تا بتواند مشاوره درست به مخاطب خود ارائه دهد، اخلاق و رفتار خوش نیز فاکتور بسیار مهمی است. باید پیگیر کار و سفارش مشتری باشد؛ جدای از این‌ها موجودی انبار یا تکمیل بودن سبد کالا نیز بر میزان فروش بسیار تاثیرگذار است.

قراردادهای مخابراتی کاملا یکطرفه وضع شده است

ناظریان در رابطه با نحوه خرید و فروش سیم و کابل مخابراتی، عنوان کرد: پیش از این برای خرید سیم و کابل مخابراتی،  پیمان‌کاران در مناقصات مخابرات شرکت می‌کردند و از این طریق با ما ارتباط می‌گرفتند و اقدام به خرید می‌کردند اما چند سالی است که خود مخابرات ایران به صورت مستقیم با تولیدکننده سیم و کابل مخابراتی همکاری می‌کند، به این شکل که شرکت مخابرات ایران مناقصه برگزار می‌کند و شرکت‌های معتبر حوزه تولید سیم و کابل مخابراتی در این مناقصه شرکت کرده و اسناد می‌خرند و پیشنهاد خرید و نحوه همکاری را به مخابرات ارائه می‌کنند و پس از بررسی و انتخاب نهایی، مخابرات از یک شرکت به صورت مستقیم خرید می‌کند. متاسفانه نحوه تسویه حساب مخابرات، تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ قراردادهای مخابراتی کاملا یکطرفه تنظیم شده و تنها به نفع مخابرات است که امیدواریم در جهت حمایت از تولیدکننده، تغییراتی روی آن اعمال شود. اگر تولیدکنندگان با یکدیگر متحد شوند و از مخابرات بخواهند در مفاد قراردادهای خود تجدید نظر کند، شاید بتوان این قراردادها را منصفانه‌تر تنظیم کرد.

وی با عنوان اینکه فروش سیم و کابل مخابراتی سفارش محور است، ادامه داد: سیم و کابل مخابراتی محصولی نیست که خریدار آن را دپو یا مازاد بر مصرف خرید کند؛ عموما خریداران بر اساس نیاز خرید می‌کنند؛ شهید قندی به صورت مستقیم با مشتریان خود در ارتباط است و درصد ناچیزی از محصولات خود را از طریق بازار معامله می‌کند.

مطرح و خوش‌نام بودن در میزان فروش تاثیر دارد

مدیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با اشاره به اینکه حفظ کیفیت محصول، در دوران مختلف، سبب شده برندها در میزان فروش تاثیر گذار باشند، عنوان کرد: شرکت‌های معتبر در زمینه سیم و کابل مخابراتی مسی چهار شرکت هستند که تولیدات با کیفیتی دارند، شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی، تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان، شرکت سیمن‌فر و شرکت سیم و کابل مغان از فعالان مطرح در حوزه سیم و کابل مخابراتی مسی هستند که به غیر از شرکت سیم و کابل مغان، سه شرکت دیگر در حوزه تولید فیبر نوری نیز فعالیت می‌کنند، در حوزه سیم و کابل برقی نیز شرکت‌های شهید قندی، همدان، البرز، سیمکو و ابهر نیز از بهترین‌های این صنعت به شمار می‌آیند. البته مجموعه ما فقط سیم و کابل فشار ضعیف تولید می‌کند.

مخابرات از سال ۹۲ تا امروز تسویه حساب نکرده است

ناظریان در پاسخ به این سئوال که شهید قندی چه مبلغی را از مخابرات طلب دارد، مطرح کرد: اگر مخابرات مطالبات ما را پرداخت کند ما به راحتی می‌توانیم در حوزه سیم و کابل برقی فشار قوی نیز فعالیت کنیم، جدای از توسعه محصولات، فعالیت در همه ابعاد بسیار تسهیل می‌یابد؛ طلب ما از مخابرات تقریبا ۳۰ میلیارد تومان است که متاسفانه از سال ۹۲ و تقریبا با شروع تحریم‌ها، دولت نتوانسته بدهی‌های خود را تسویه کند.

وی در پایان گفت: بیشترین مشکلاتی که صنایع در ایران دارند، سیاست‌هایی است که در سطح کلان آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه صنعت می‌زند، به نظر من برخی از سیاست‌های کلان ما مشکل‌ساز است ما که نمی‌توانیم با تمام دنیا قطع رابطه کنیم و اگر هم بتوانیم ما هستیم که ضربه این گوشه‌نشینی را خواهیم دید.

***

1048070cookie-checkکارخانجات شهیدی قندی قلب تپنده مخابرات ایران است

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.