مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مرکز مخابرات پل‌دختر در حریم رودخانه ساخته شده بود

مخابرات ما –مرکز مخابرات پل‌دختر در حریم رودخانه ساخته شده بود. سیل در اولین قدم‌هایش، ساختمان این مرکز را خراب کرد و تمام ارتباطات روستایی از بین رفت. الان تمام سایت‌های همراه اول وصل شده، سه سایت اینترنت روستایی و یک سایت ایرانسل قطع هستند که به دلیل تخریب کامل جاده، امکان دسترسی و تعمیر آن‌ها وجود ندارد و ارتباطات تلفن ثابت نیز به زودی وصل خواهد شد.

مخابرات ما ( محمد – ایرنا) -«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در هنگامه بحران سیل، چند روزی را در استان لرستان و پل‌دختر و از نزدیک شاهد مشکلات آن جا بوده است، روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه سیل، آسیب بسیار شدیدی به استان‌های مختلف کشورمان وارد کرد، پل‌دختر نیز از این قاعده مستثنی نبود.
۱۱ فروردین ماه امسال، باران سیل‌آسا در استان لرستان شروع به باریدن کرد. مرکز مخابرات پل‌دختر و اداره پُست که در حریم رودخانه ساخته شده بود، به طور کلی از بین رفتند و زیر گل و لای مدفون شدند، انگار که هیچ‌وقت وجود نداشتند. به همین واسطه ارتباط تلفن ثابت به طور کل قطع شد.
وی ادامه داد: ساعت سه بامداد همان روزی که سیل آغاز شد با کمک امکاناتی که وزارت نفت در آن منطقه داشت، توانستیم اولین لینک ای‌وان (E1) را برقرار و یک سایت موبایل را بالا بیاورند تا بتوانند در جوار آن سایت، ارتباط را برقرار کنند. با گذشت حدود سه روز و با تلاشی که صورت گرفت، ارتباطات موبایلی در آن منطقه به حالت نرمال درآمد.
او در ادامه گفت: دوشنبه گذشته (۱۹فروردین) راهی پل‌دختر شدم، از تمام سایت‌های اپراتورهای موبایل که در آن منطقه وجود داشتند، تنها ۹ سایت همراه اول و ۵ سایت ایرانسل خدمات ارائه می‌داد.
از طرف دیگر ۱۷سایت GSM روستایی که مخابرات از طریق آن‌ها و به شیوه GSM به روستاهای اطراف پل‌دختر مانند کوهدشت، رومشکان و معمولان تلفن ثابت ارائه می‌داد، نیز در مدار نبودند.
با تلاشی که اپراتورها در آن وضعیت انجام دادند ارتباطات وصل شد. فلاح در خصوص جزئیاتی که منجر به اتصال ارتباط در آن نقطه شد، گفت: همکاران ما در قسمت‌هایی که «ترانسمیشن» از بین رفته بود، سرویس مورد نظرشان را با رادیو ارائه دادند.
سایت‌هایی که در محل نصب‌شان، برق قطع شده بود را با دیزل ژنراتور سرپا نگه داشتند. الان ما سایت‌هایی داریم که بیش از یک هفته است که با دیزل کار می‌کنند و یکی از معضلات اصلی، سوخت‌رسانی به آن‌هاست. چرا که جاده‌ها بر اثر رانش زمین و سیل در اکثر مواقع غیرقابل دسترسی هستند.
وی در خصوص تازه‌ترین وضعیت ارتباطی در پل‌دختر گفت: در این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، سه سایت روستایی GSM و یک ایرانسل قطع هستند و تمام سایت‌های همراه اول در استان لرستان وصل شده‌اند.
او در توضیح اینکه چرا این سایت‌ها هنوز وصل نشده‌اند، گفت: برای دسترسی به سه سایت روستایی و یک سایت ایرانسل که در همان محل سایت‌های روستایی قرار دارد، هیچ جاده‌ای وجود ندارد.
یکی از سایت‌ها در منطقه‌ای به نام پران پرویز (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر) قرار دارد که امکان جاده‌ای ندارد. به محض احیا شدن جاده، تجهیزات لازم به آن‌جا فرستاده می‌شود.
کارشناسان و تیم‌های فنی اغلب اوقات برای انتقال تجهیزات به روستاها مجبور می‌شوند آن‌ها را روی دوش‌شان بگذارند و در مسیر سختی حرکت کنند، چون راه دیگری وجود ندارد.
نمونه‌اش یکی از سایت‌های همراه اول که در جایی به اسم «چم حیدر» بود. برای تعمیر این سایت هیچ راهی وجود نداشت جز انتقال تجهیزات به صورت یدی.
وی در ادامه گفت: روز دوم سیل با دستور وزیر ارتباطات و مدیریت خودشان، یک بالن ارتباطات اضطراری همراه با چتر WIFI در آن منطقه شروع به کار کرد و به همین واسطه زیرساخت‌های ارتباطی برای بانک‌ها و ATM ها برقرار شد.
البته برخی‌ها از جانب انصاف خارج شدند و گفتند ما یک بادکنک به هوا فرستاده‌ایم اما باید بدانید همین به اصطلاح بادکنک کمک بزرگی به برقراری ارتباط در مناطق بحرانی کرد.
او در خصوص وضعیت تلفن ثابت مرکز پل‌دختر گفت: همان‌طور که گفتم تلفن ثابت به طور کلی از بین رفته بود، به همین دلیل مرکز مخابرات از پایه در مکان دیگری به صورت کانکس راه اندازی شد و فکر می‌کنم خیلی زود ارتباط تلفن ثابت و به دنبال آن اتصال به سیستم ADSL در آن منطقه میسر شود.
وی گفت: این ارتباطات به واسطه مسیر انتقال راه دور از طریق خوزستان به پل‌دختر متصل شد چرا که سیل فیبر مسیر انتقال اصلی را به طور کلی آب برده و کارشناسان فنی در حال ایجاد ظرفیت بر بستر آن هستند.
معاون وزیر پس از اعلام وضعیت ارتباطات در لرستان به خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: طبق اخباری که از همکارانم به دست آمده، خوزستان از نظر ارتباطی مشکل ندارد مگر این که برق قطع شود و ژنراتورها از کار بیفتند. زمانی که سیل پل‌دختر آغاز شد، شاید کمی غیرقابل پیش‌بینی بود و همین مسئله سرعت امدادرسانی را کمتر کرد.
اما تمام نهادها در سیل خوزستان با آمادگی بیشتری حضور پیدا کردند و امکانات برای خدمت‌رسانی به آن‌ها بیشتر شد. اکنون۷۰ دستگاه بیسیم رادیو ترانک ملی در این منطقه توزیع شده و سازمان‌های مختلف از طریق آن‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.
فلاح در پایان گفت و گو به نکته بسیار مهمی اشاره کرد. او گفت: در میان این همه اتفاق و حادثه تلخ، درس گرفتن از بحران‌ها شاید کمی سختی‌اش را کم کند. ارتباطات نیز از این بحران درس گرفت. درسی که ما از بحران‌ها گرفتیم این است که در آینده اگر خدای نکرده باز هم درگیر مشکلات اینچنینی شدیم، باید مسیرهای جایگزین ارتباطی بیشتری برای شهرها در نظر بگیریم تا حتی اگر سه مسیر هم قطع شد، مسیر دیگری داشته باشیم که ارتباط را وصل نگه داریم.
به گزارش ایرنا، در پی وقوع بارش‌های سنگین و کم‌سابقه از ابتدای سال در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ‏غربی ‏کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و مالی فراوانی وارد شده است و در این میان، استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

***

1044430cookie-checkمرکز مخابرات پل‌دختر در حریم رودخانه ساخته شده بود

نظرات بسته شده است.