مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گزارش لرستان از احیای شبکه فیبر نوری استان پس از سیل

مخابرات ما- گزارشی که می خوانید از سایت مخابرات منطقه لرستان انتخاب شده است.با این عنوان :تلاش برای رفع مشکل ارتباطی تلفن ثابت پلدختر / ‏ احیای شبکه فیبر نوری استان لرستان.

 

مخابرات ما (سایت مخابرات منطقه لرستان) –  در پی سیل ویرانگری که در استان لرستان و به خصوص شهرستان پلدختر به وقوع پیوست بسیاری از زیر ساخت‌های حیاتی پلدختر دچار آسیب و مشکل شد و از بدو ورود سیلاب به شهرستان پلدختر و قطع زیرساخت‌های ارتباطی، ستاد بحران فعالیت های خود را با قوت هرچه تمام تر ادامه داد .

همچنین با توجه به تشکیل کمیته بحران در مخابرات استان و استقرار نیروهای پشتیبان در شهرستان های استان، طی برقراری ارتباط با آن ها، پیوسته از وضعیت شبکه شهرستان های استان اطلاعات کسب شد.

بر اساس این گزارش تلاش برای برقرای ارتباط همراه اول در پلدخترنیز به صورت همزمان دنبال شد و با توجه به اینکه کل مسیرهای فیبرنوری شهرستان بر اثر سیلاب و رانش زمین دچار قطعی شده بود، بررسی‌های میدانی در خصوص اینکه به چه شکل به داخل شهر پلدختر سیگنال رسانی شود انجام شد و تنها راه ممکن در شرایط اولیه بحران، استفاده از یک دکل شرکت خطوط و لوله نفت استان بود که در یک نقطه از کوه‌های اطراف شهر پلدختر نصب شده بود.

همچنین با همکاری مجموعه شرکت نفت در استان و پیگیری های ستادبحران شرکت مخابرات ایران ، با ایجاد یک کانال ارتباطی، یک سایت «آنتن تلفن همراه» در همان اطراف نرمال شد تا امکان ارتباط ۲G» » سایت همراه اول در شهر پلدختر در روز حادثه فراهم شود.
در فاز و گام بعدی تلاش بر این بود که بتوان از همین کانال، ارتباط تعداد بیشتری از سایت ‌های همراه اول را برقرار کرد لذا برقراری ارتباط همراه در اولویت قرار گرفت.
همچنین با استفاده از لینک‌های رادیویی که انجام آن مقدور بود و در اختیار قرار داشت، لینک رادیویی سایت «گوری بلمک» که مشرف به شهرستان پلدختر بوده و متعلق به شرکت نفت است را با یکی از سایت‌های «مایکرویو» نزدیک شهر خرم آباد برقرار شد، لذااز طریق آن در ساعات بعدی حادثه تعداد تقریباً ۱۰ سایت ازآنتن های همراه اول در شهر پلدختر نرمال شد.

تلاش برای رفع مشکل ارتباطی تلفن ثابت پلدختر

با تلاش عوامل شرکت مخابرات ایران و وزیر ارتباطات برای رفع و اصلاح زیرساخت‌های ارتباطی شهر پلدختر، اولویت بعدی نرمال کردن سایت‌های همراه اول و دادن ارتباطات ۴Gو ۳G همراه اول و ایرانسل بود.

همزمان با رفع مشکل سیستم‌های «۲G» همراه اول، تلاش شد که تعدادی از سایت‌های «۲G» ایرانسل نیز نرمال شود، که این کار نیز انجام شد.
گام بعدی نرمال کردن سیستم «۴G» و «۳G» در شهر پلدختر بود، این امر مصادف با سفر وزیر ارتباطات به شهر خرم آباد و پلدختر بود، با جلسه‌ای که برگزار شد و بررسی‌های انجام شده پیشنهاد شد که استفاده از زیرساخت فیبرنوری پلدختر با شهر دزفول در دستور کار قرار گیرد.

با پیگیری‌های صورت گرفته در روز بعد با نصب سیستم انتقالی با شهر پلدختر و دزفول و تلاش شبانه روزی، سرویس‌های «۴G» و «۳G» همراه اول و ایرانسل نرمال شد، از اینرو، برنامه بعدی، حل مشکل زیرساخت «Data»ادارات، دستگاه‌ها، بانک‌ها و تلفن ثابت در شهر پلدختر بود که با توجه به برنامه ریزی و اولویت بندی که انجام شد، جابجایی مرکز تلفن دیجیتال پلدختر که در زمان سیلاب دچار خسارت شدید شده بود به ساختمان اداری برای برقراری ارتباطات ثابت در دستور کار قرار گرفت. لذا همه امکانات بسیج شد تا به زودی مشکل تلفن ثابت در شهر پلدختر حل شود.

در حوزه «Data» نیز تجهیزات تأمین شده است و به محض اینکه بوق تلفن ثابت دایر شود، قطعاً سرویس‌های «Data» نیز برقرار می شود، برای عدم اتلاف وقت، پیشنهادی داده شد که در حال بررسی ست تا بشود از سیم کارت‌های «Data» همراه اول استفاده کرد و با ایجاد لینک بین دستگاه‌ها و بانک‌های شهر پلدختر با ستادهای مرکز استان ارتباطات «Data» احیا شود.

در حال حاضر، مشکل ارتباطی مردم و آرامش خاطری که می‌توانند از خویشاوندان خود کسب کنند، حل شده و قطعاً تلاش خواهد شد در آینده نزدیک و ظرف چند روز آینده موضوع تلفن ثابت در شهرستان پلدختر حل شود، لازم به ذکر است، مشکل در زمان سیلاب صرفاً مختص به شهر پلدختر نبود، اما عمق فاجعه در این شهرستان به شکلی بود که می بایست بخش عمده‌ای از توان و تجهیزات و نیروهای موجود در این شهرستان متمرکز شود.

گفتنی است در روز حادثه، قطعی‌های زیادی، از جمله قطع فیبر نوری مسیر خرم آباد به کوهدشت، خرم آباد به الشتر و نورآباد، خرم آباد به بروجرد از دو مسیر، آزاد راه پل زال به پلدختر، مسیر پلدختر به کوهدشت در استان لرستان به وجود آمد که این امر موجب شد بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های فیبرنوری از دست برود.

1042820cookie-checkگزارش لرستان از احیای شبکه فیبر نوری استان پس از سیل

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. منصور می گوید

    سلام .جناب سردبیر پرسنل شرکتی واحد های فنی در استان لرستان امسال عید نداشتند و تماما در حال خدمت و ایجاد ارتباطات و ترمیم آن هستند ، صدای این پرسنل متخصص و خدوم را بگوش مسولین برسانید ، همگی شایسته تشویق شدنی در شان و منزلت این پرسنل زحمتش است.یا حق

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      بله موافقم.بشدت.

نظرات بسته شده است.