مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

فرصت‌ها و تهدیدهای سال ۹۷ و ۹۸

مخابرات ما – ما در سال ۹۷ با توجه به وضعیت‌ اقتصادی کشور و مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز تلاش کردیم تا جوی خلاف شرایط حاکم بر اوضاع که عمدتا بر نکات منفی متمرکز بود،داشته باشیم و بر نکات مثبت این اتفاقات تمرکز کنیم و به نحوی بتوانیم این مشکلات را به فرصت‌هایی برای خود تبدیل کنیم.

مخابرات ما ( محمد -عصر ارتباط ) – در سال ۹۷ تغییرات زیادی در قوانین سیستمی کشور اتفاق افتاد که تاثیر زیادی بر روند کاری شرکت‌هایی که به واردات محصولات می‌پردازند، داشت. یکی از این تغییرات، از بین رفتن قابلیت استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف بود که باعث شد روش‌های نیمه‌قانونی و غیرقانونی برای واردات محصولات به امری غیرممکن یا حداقل دشوار تبدیل شوند.

این امر برای شرکت‌هایی که به‌صورت رسمی و قانونی به واردات محصولات می‌پرداختند، نکته مثبتی بود؛ زیرا این شرکت‌ها برای واردات محصول مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بودند که کسانی که از روش‌های نیمه‌قانونی و غیرقانونی به واردات محصول می‌پرداختند، چنین هزینه‌هایی نمی‌کردند که طبعا این امر به ضرر شرکت‌های دیگر بود.

از اتفاقات دیگری که در سال ۹۷ رخ داد، می‌توان به کوچک‌تر شدن بازار محصولات در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و IT و انتقال این بازار از خرید کالا به تعمیر کالا اشاره کرد. این اتفاق فرصتی برای افرادی بود که در بخش خدمات فعالیت دارند.

همچنین در سال ۹۷ تحولات عظیمی در صنعت آنلاین اتفاق افتاد و ما شاهد به وجود آمدن کسب‌وکارهای متعدد وابسته به اینترنت بودیم. البته رشدی که بیزینس‌های آنلاین می‌توانستند در این زمینه داشته باشند، می‌توانست بسیار بیشتر باشد، اما با وجود تحریم‌ها، رشد این‌چنینی نشان می‌دهد که رشد در صنایع آنلاین برای کشوری مانند ایران که جمعیت و گستره جغرافیایی زیادی دارد، امری اجتناب‌ناپذیر است و بخشی از آن به دلیل کمتر بودن هزینه‌هایی است که این صنایع نسبت به دیگر صنایع دارند.

به عبارت دیگر شرکت‌ها و بیزینس‌ها در تلاش برای کاهش هزینه‌های خود هستند و شرکت‌هایی که هزینه‌های کمتری برای بقا داشته‌ باشند طبیعتا بقای ساده‌تر و بیشتری خواهند داشت. در چنین وضعیتی، صنایع آنلاین که نسبت به دیگر صنایع هزینه‌های کمتری دارند، در این شرایط دارای امتیاز و نکته مثبتی هستند.

پیش‌بینی برای سال ۹۸ با توجه به نوسانات قیمت ارز و کوچک‌تر شدن بازار صنایع IT در سال ۹۷ این است که این روند در سال ۹۸ نیز ادامه خواهد داشت، زیرا این روند در سال ۹۷ باعث تبدیل بازار به بازاری Price Sensitive یا حساس به قیمت شد و در سال ۹۸ نیز شاهد تشدید این موضوع در زمینه سخت‌افزار خواهیم بود. ادامه این روند می‌تواند فرصتی برای افراد مشغول در بخش خدمات و صنایع اینترنتی باشد و با ادامه این روند در سال ۹۸ شاهد خارج شدن طیف وسیعی از افرادی که در زمینه واردات فعالیت دارند، چه واردکننده و چه توزیع‌کننده، خواهیم بود.

***

1037930cookie-checkفرصت‌ها و تهدیدهای سال ۹۷ و ۹۸

نظرات بسته شده است.