مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سرقت تجهیزات مخابراتی میلیونها تومان به بیت المال ضرر می زند

مخابرات ما (ایرنا) – محمود رضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:هم اینک تقریبا نزدیک به ۱۰۰درصدجاده های اصلی سیستان و بلوچستان زیر پوشش تلفن همراه هستند اما به دلیل سرقت هایی که صورت می گیرد در هر مرحله یک قسمت از جاده از پوشش خارج می شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در جاده خاش و دوراهی جون آباد پوشش مخابراتی کامل بود اما به دلیل سرقت تجهیزات هم اینک از دسترس خارج شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: در ۱۱ محور اصلی ۱۸ سایت مخابراتی به طور کامل به سرقت رفته که طبیعتا زمانی که در شبکه بودند پوشش مناسب و خوبی را ارائه می دادند.
وی افزود: براساس استاندارد باید ۹۵ درصد پوشش شبکه همراه در سیستان و بلوچستان داشته باشیم که این میزان پوشش بالای ۹۵ درصد است اما با سایت هایی که بر اثر سرقت از مدار خارج می شوند این میزان پوشش را از دست می دهیم.
رضایی بیان کرد: هر سایت به طور متوسط حداقل ۲۰ کیلومتر را پوشش می دهد.
وی با بیان اینکه سرقت دکل تاکنون در سیستان و بلوچستان نداشتیم گفت: تنها یک مورد در دوراهی دوجینگ سمت خاش سارقان پایه های دکل را باز و دکل به آن عظمت که ۵۰۰ میلیون برای نصب آن هزینه شده به زمین سقوط کرده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای خرید تجهیزات پول مملکت باید به دلار تبدیل شود، افزود: سارقان برای مبالغ ناچیز که از فروش این تجهیزات عایدشان می شود خسارت های چند صد میلیونی به بیت المال وارد و جامعه ای را تحت شعاع قرار می دهند.
وی بیان کرد: چند روز قبل در منطقه نجف آباد خاش ۱۰۰ متر کابل برق به سرقت رفت که مجبور شدیم با هزینه بسیار گزاف از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان کابل خریداری شود.
رضایی گفت: تنها در بهمن ماه امسال ۲۸۰ میلیون تومان بابت کابل هایی که در شهر زاهدان به سرقت رفت خریداری شده است.
وی افزود: امکانات و تجهیزات زیادی از قبیل کولر، باتری، کابل برق، و غیره را خراب و به سرقت می برند که اگر بتوان جلوی این سرقت ها را گرفت پوشش مخابراتی به حد نرمال خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هرنوع اقدامی از قبیل ایمن سازی، نصب درب های ضد سرقت، اجرای دیوار بتنی، سیم خاردار، شاخ گوزنی و غیره با هزینه های هنگفت در قالب استحکام سازی برای جلوگیری از سرقت ها انجام شده اما همچنان دزدی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات مخابراتی در سیستان و بلوچستان به بحث سرقت ها مربوط می شود، گفت: حدود پنج سال قبل با وجود امکانات و تجهیزات کمتر نسبت به امروز، پوشش به مراتب مناسب تر بوده است.
رضایی افزود: هدف ما کمک رسانی در جاده هاست تا اگر مشکلی برای کسی پیش آمد فوری بتواند با مراکز امدادی تماس گیرد.
وی ادامه داد: با سرقت کابل های مخابراتی و قطع اتصال امکان دارد جان هموطنانمان به خطر افتد که باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای نصب مجدد علائمی که به سرقت می روند هزینه مالی و انسانی زیادی صرف می شود.
وی افزود: برای گسترش پهنای باند اینترنت کارهای زیادی صورت گرفته و پروژه هایی در بحث زمینه سازی برای توسعه مخابراتی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است.
رضایی ادامه داد: هم اینک برای ۲۸ مسیر افزون بر چهار میلیارد تومان علاوه بر سه یا چهار میلیارد هزینه حمل و نقل و نصب وسایل تجهیزات خریداری شده است.
وی گفت: روستاهایی که پهنای باند اندکی داشتند تبدیل به تی ان جی و یک گیگ به ۱۰ گیگ تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: در منطقه ‌ای در روز روشن ۴۰۰ متر کابل به سرقت و سارقان به کانکسی که در کنار جاده اصلی مستقر بود نیز خسارت های زیادی وارد کردند.
وی بیان کرد: هم اینک برای خرید یک کانکس افزون بر ۵۰۰ میلیون ریال باید هزینه کرد که سارقان با خراب و مخدوش کردن کانکس ها هزینه سنگین را روی دست مخابرات می گذارند.
رضایی گفت: هم اینک حجم دیتا برای اپراتور همراه اول ۱۰۵ ترابایت شده که نسبت به سال ۹۵ رشد تقریبا ۱۰ برابری را داشته که این حجم دیتا بدون توسعه زیرساخت ها در سیستان و بلوچستان امکان پذیر نیست.
وی بیان کرد: با وجود اینکه فنس ها از ورق گالوانیزه پانچ شده ساخته شده اما سارقان چون تجهیزات مخابراتی در بیابان است همه تجهیزات را به سرقت می برند.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: باید کسانی که در سطح شهر ضایعات خریداری می ‌کنند ساماندهی و توجیح شوند که اگر کابل های مخابراتی، برق و علائم راهنمایی رانندگی را خریداری کنند جرم سنگینی گریبانگیر آنان خواهد شد.
وی افزود: با وجود اینکه تمامی این سرقت ها مستند شده و به مراجع ذیصلاح سیستان و بلوچستان ارائه می دهیم اما تاکنون هیچ گونه اقدامی در راستای برخورد با سارقان صورت نگرفته است.
رضایی بیان کرد: یک ارگان به تنهایی نمی‌ تواند کاری انجام دهد و اگر تمامی ارگان ها همکاری کنند و ساماندهی ضایعاتی ها نیز انجام شود کمتر شاهد سرقت تجهیزات مخابراتی خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید تمرکز روی این موضوع باشد که اگر ضایعاتی ها اموال سرقتی را خریداری کنند با آنان برخورد جدی شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک هزار و ۲۵۸ نقطه دکل مخابراتی در این استان زیر پوشش تلفن داریم و افزون بر ۲ هزار و۸۰۰ روستا نیز ارتباط مخابراتی دارند.
وی اظهار امیدواری کرد: اگر سرقت ها در سیستان و بلوچستان نباشد این قول را به مردم می ‌دهیم که هیچ مشکلی مخابراتی نداشته باشیم.
رضایی در رابطه با واگذاری تلفن ثابت در سیستان و بلوچستان نیز گفت: واگذاری تلفن ثابت در این استان تقریبا ۲ تا سه روز از زمان نام نویسی تا دریافت بوق زمان می برد که این امر بستگی به تکمیل اطلاعات و پرداخت وجه واریزی از سوی متقاضیان دارد.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی در جامعه افزود: رسانه ها بازوی توانا، چشم بینا و عقل سلیم و هدایتگر انسان ها هستند.

 

1027510cookie-checkسرقت تجهیزات مخابراتی میلیونها تومان به بیت المال ضرر می زند

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.