مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

انتقاد از اظهارات وزیر کار در مورد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد ۹۸

مخابرات ما – عضو شورای عالی کار، نسبت به اظهارات امروز شریعتمداری مبنی بر تلاش برای افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران برای سال ۹۸، انتقاد کرد.

مخابرات ما ( محمد – آفتاب) – علی خدایی، در واکنش به اظهارات امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصفهان مبنی بر اینکه «افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارگران در دستور کار است» اظهار داشت: اظهار نظر آقای شریعتمداری راجع به دستمزد آن هم با اعلام عدد و رقم از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ نخست، یا اینکه یا آقای شریعتمداری هیچ اعتقادی به سه جانبه گرایی یا عمل به قانون ندارد و تصور می کند که ایشان باید مزد را تعیین کند و یا این اظهارات می‌تواند ناشی از عدم اشراف به قانون باشد.

این فعال کارگری افزود: در سال جاری در خصوص ماده ۱۶۷ قانون کار بسیار بحث کردیم؛ این ماده، موضوع «تعیین دستمزد کارگران» را به شورای عالی کار که شورایی مرکب از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت است، واگذار کرده و اینکه طرف دولتی پیش از آغاز جلسات دستمزد در خصوص میزان افزایش آن اظهار نظر کند ناشی از بی‌اطلاعی به حوزه روابط کار و عدم اشراف به وظایف قانونی است.

عضو کارگری شورای عالی کار، با بیان اینکه موضوع افزایش دستمزد سال ۹۸ هنوز در دستور کار شورا قرار نگرفته که در خصوص آن تصمیم گیری شود، ادامه داد: اگر اینگونه است که آقای شریعتمداری برای افزایش دستمزد تلاش می‌کند بنابراین وی بدون تشکیل شورای عالی کار و رعایت سه جانبه گرایی میزان افزایش دستمزد را یکجانبه اعلام کند.

خدایی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار است که یک مقام دولتی پیش از تصویب میزان افزایش دستمزد در شورای عالی کار، در خصوص این موضوع اظهار نظر می‌کند، افزود: ضمن تکذیب هر گونه مذاکره راجع به دستمزد در شورای عالی کار، اظهارات آقای وزیر را به هیچ عنوان نمی پذیریم و قطعا افزایش ۲۰ درصدی با توجه به شرایط ویژه اقتصادی در سال جاری به هیچ وجه برای جامعه کارگری رضایت بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به افزایش ۱۹.۵ درصدی حداقل دستمزد برای سال ۹۷ در جلسات پایانی سال گذشته گفت: اتفاقاتی که در سال ۹۶ در اقتصاد کشور رخ داد به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط اقتصادی در سال جاری نیست و نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که حداقل دستمزد کارگران در حال حاضر، حداکثر می‌تواند ۲۵ درصد از هزینه‌های زندگی را تامین کند.

عضو شورای عالی کار ادامه داد: تعجب می‌کنیم از اینکه وزیر کار در جایگاه رئیس شورای عالی کار به عنوان ناظر و تسهیل گر، پیش از آغاز مذاکرات نظر خود را در مورد دستمزد  کارگران اعلام می‌کند.

خدایی افزود: مطمئنا هم جامعه کارگری و هم نمایندگان کارگری در شورای عالی کار نیاز به هیچ تاثیری از بیرون ندارند و ما وضعیت معیشتی را از سفره خودمان رصد می‌کنیم نه از آمارهایی که دیگران اعلام می‌کنند.

این فعال کارگری تاکید کرد: امروز وضعیت معیشتی کارگران در حدی است که دولت برای توزیع بسته حمایتی، حمایت از سرپرستان با کمتر از درآمد ۳ میلیون تومان در ماه را در دستور کار قرار داده و به این اذعان دارد. بنابراین اصل این اظهار نظر دارای اشکال است و شدیدا به این موضوع انتقاد داریم.

***

1015290cookie-checkانتقاد از اظهارات وزیر کار در مورد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد ۹۸
4 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    وزیر کار اگر وزارت بلد بود تو همان وزارت صنعت میموند .اگر هم حقوق خودش یک و دویسته ما حرفی نداریم .ولی ….

  2. رعد1225 می گوید

    لعنت به این وزیراقتصادوبه گندکشیدحالا نوبت به تولیدرسیده

  3. کارگر می گوید

    سلام خدا قوت سردبیر عزیز خدا بداد اونایی برسه که حق کار گر رو پایمال میکنند باید جواب گوی روز قیامت
    هم باشند البته اگه اعتقاد داشته باشند که خدای مهربان ناظر اعمال اوناست بترسید از فشار قبر…

  4. رساگو می گوید

    سلام باتشکر ازسخنان جناب اقای خدایی که به واقعیت نزدیکتر میباشد البته به نظر بنده 35درصد بهتراست

نظرات بسته شده است.